Grilla säkert - eller inte alls?

Runt 500 personer skadas allvarligt vid grillning varje år - de flesta är under 20 år. Nästan 30 procent är små barn, tre år och yngre. Grillsäsongen leder också till flera gräsbränder och i vissa fall husbränder. Antalet släckningsinsatser kopplade till grillning är enligt statistik från MSB flest i Skåne, Västra Götaland och Stockholm, men sett till antalet insatser per invånare har det under en femårsperiod varit flest incidenter i Kalmar och minst i Skåne.

– Hemmavid ligger tanklöshet bakom många brännskador, det är till exempel ganska vanligt att man får heta flagor i ögonen när man blåser på glöden En kritisk situation är när man tänder grillen, ha aldrig barn i närheten då, säger Peter Bratt, skadeexpert på Länsförsäkringar.

Drygt hälften av personskadorna beror på att man tar i heta galler och verktyg eller trampar på het grillkol eller briketter. De flesta klarar sig med behandling på akutmottagningen, men för 15 procent krävs fortsatt vård på klinik eller inläggning på sjukhus.

– Viktigast av allt är att ha uppsikt på små barn så att de inte springer in i eller på grillen och de ska inte vara i närheten när du tänder. Och låt askan ligga kvar i grillen när du är klar, den kan se ofarlig ut, men det kan ta flera dygn innan den glödande kolen svalnar, säger Peter Bratt.

Att grilla ute i skogen eller vid rastplatser är inte alltid tillåtet, denna sommar har flera län utfärdat eldningsförbud på grund av torkan och den stora risken för brand. I bland annat Västernorrland har flera bränder orsakats av att man grillat i skogen och där har länsstyrelsen infört totalt eldningsförbud.

Tittar man på statistik från MSB för 2011-2015 så toppar Stockholm, Skåne, Västra Götaland i antal med respektive 160, 90 och 56 utryckningar i medeltal. Sett till antal tusen invånare så är de mest olycksdrabbade länen Kalmar, Södermanland och Kronoberg.

Engångsgrillar kräver stor försiktighet
Många handlare har denna sommar tagit bort engångsgrillarna ur sortimentet där det råder eldningsförbud. En engångsgrill blir väldigt varm på utsidan också och får absolut inte ställas på underlag som kan fatta eld och inte lämnas kvar ute i naturen. Inte heller glasflaskor, som kan fungera som ett brännglas långt efter att man lämnat platsen.

Tips för säkrare grillning

• Mest säker och miljövänlig glöd får du om du använder en eltändare. Andra alternativ i det fria är tändkuddar eller tändpapper.
  • Om du använder tändvätska, häll den på otänd kol, spruta aldrig direkt på öppen låga eller glöd. Välj en miljövänlig produkt.
  • Använd inte under några omständigheter bensin, etanol, metanol eller T-sprit.
  • Gasolgrill innebär explosionsrisk. Släpp inte på gasol i mer än 5 sek innan tändning och ha locket öppet när du tänder. Kontrollera alltid att slangen mellan grill och gasolflaska inte läcker Stäng av gasolflaskan när grillen inte används.
  • Grillen placerar du på ett stadigt underlag fritt från allt som är brännbart och inte för nära en byggnad eller växtlighet och träd. Lågor och glöd kan lätt flamma upp och tända eld på det som är brännbart i närheten.Engångsgrillar kräver ständig passning. Den blir väldigt varm även på utsidan och det är viktigt att underlaget inte kan börja brinna, så ställ den aldrig på gräs eller växlighet. Släng den inte i soptunnan förrän du är säker på att den är helt släckt. För att vara på den säkra sidan – häll på minst en liter vatten och låt grillen stå i en timme innan du kastar den.
  • Säkerställ att det inte råder eldningsförbud när du grillar utomhus.

Kontakt:
Peter Bratt, skadeexpert på Länsförsäkringar, peter.bratt@lansforsakringar.se 070-162 78 88
Pressjour Länsförsäkringar AB, press@lansforsakringar.se, 08-588 418 50

Källor: MSB och Länsförsäkringar.
Bilaga: Statistik antalet släckningsinsatser kopplade till grillning från MSB