Hälften av alla barn saknar barnförsäkring

Hälften av alla barn saknar barnförsäkring Mellan 70-80 procent av ersättningen som utbetalas från barnförsäkringar är för sjukdom och inte för olycksfall, enligt bedömningar av Länsförsäkringars skadereglerare. - Det är en förvånansvärt stor andel som betalas ut för sjukdom. Detta visar på vikten av ett fullgott försäkringsskydd för barnen som även täcker sjukdom. Man kanske litar på att skolan eller samhället ger fullt skydd. Men så är det inte, säger Elisabeth Hedmark, Länsförsäkringars privatekonom. Många kommuner försäkrar dessutom skolbarnen enbart för olycksfall under den tid de går i skolan och tiden till och från. Det innebär att många barn står utan försäkringsskydd mot olycksfall på fritiden, om ingen kompletterande försäkring har tecknats. - Därför bör man kontrollera med sin kommun vad som gäller för ens barn. Den som väljer en privat barnförsäkring åt sina barn är skyddade dygnet runt mot både olycksfall och sjukdom, säger Elisabeth Hedmark. En tidigare undersökning från Konsumenternas Försäkringsbyrå visar att nära hälften av alla barn saknar ett fullgott försäkringsskydd genom en barnförsäkring, dvs. dygnet runt för både olycksfall och sjukdom. På Länsförsäkringar noterar man även att yngre barn är bättre försäkrade än äldre. För ytterligare information kontakta: Elisabeth Hedmark, privatekonom Länsförsäkringar 08-588 455 03 elisabeth.hedmark@lansforsakringar.se 073-920 01 90 Dag Rosander, presschef Länsförsäkringar 08-588 414 99 dag.rosander@lansforsakringar.se 073-964 14 99 Länsförsäkringar är med 24 självständiga länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB Sveriges enda kundägda och lokalt förankrade bank- och försäkringsgrupp. Länsförsäkringar har Sveriges mest nöjda kunder och har den mest prisvärda banken med de mest lojala kunderna enligt Svenskt Kvalitetsindex. Länsförsäkringar är Årets Sak- och Livbolag enligt Affärsvärlden och utnämndes till Årets Bank av Privata Affärer 2002. Länsförsäkringar har ett brett utbud av försäkringar och finansiella tjänster för företag och privatpersoner. Länsförsäkringar är marknadsledande inom svensk sakförsäkring med en marknadsandel på 31,4 procent. Marknadsandelen inom liv- och pensionsförsäkring är 11,6 procent och inom bank 3,0 procent. I Länsförsäkringar ingår även Agria Djurförsäkring. Länsförsäkringar förvaltar tillgångar om 140 miljarder kronor. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/14/20040813BIT21900/wkr0001.pdf