Hälsotips inför sommarsemestern

Semestern kan vara ett bra tillfälle att fundera över nya vanor och att också ha tid att vara mer utomhus. Länsförsäkringars hälsostrateg Kristina Ström Olsson ger oss några hälsotips så här i semestertider.

1. Ta en god morgonpromenad
    Kom iväg på den där härliga morgonpromenaden – det stärker både kropp och själ.
  2. Cykla är hållbart
    I stället för att ta bilen eller bussen dit du ska – ta cykeln.
  3. Kompismiddag med aktivitet
    Prova att ta en promenad, spela kubb eller liknande innan efterrätten. Rörelse förbättrar matsmältning, blodcirkulation och minskar blodtryck och blodfetter och det minskar också risken för att dricka för mycket alkohol.
  4. Vardagsmotion ökar din hälsa
    Redan 30 minuters rask promenad per dag minskar risken med 24 procent för vällevnadssjukdomar som diabetes och hjärtkärlsjukdom.
  5. Sömn reparerar
    Passa på att vakna utan väckarklocka – fånga en sömncykel och gå upp när du vaknar naturligt på morgonen.
  6. Utmana med nyttig och hållbar kost
    Prova att äta något nytt och nyttigt varje vecka – har du till exempel provat att lättkoka färsk broccoli? Jättegott med lite olja och citron – och supernyttigt!
  7. Låt barnen få ett eget ansvar
    Om du har barn – låt dem vara med och jobba i trädgården, med stugan, med bilen och så vidare. Det är ett bra sätt att umgås och dessutom rustar du dem med kunskap och ansvarstagande.
  8. Mobilfri tisdag?
    Passa på att prova med en mobilfri dag på semestern.
  9. Njut av vår underbara natur
    Gå ut i naturen, öppna dina sinnen och ta in naturen. Det är ett bra sätt att bli lugnare och att njuta av nuet.
  10. Lata dagar
    Lättja i lagom doser är bra för välbefinnandet. Njut av långa ljusa dagar.

– Njut av sommarledigheten och fyll på energin genom en kombination av rörelse och lugn.  Och tänk på att allt det bästa i livet oftast är gratis, avslutar Kristina sina tips för inför semestern.

Pressrum med bilder, filmer och logotyper samt kontaktpersoner: https://www.lansforsakringar.se/om-oss/press-media/

Länsförsäkringar på Twitter: www.twitter.com/forsakringar

För ytterligare information kontakta: Kristina Ström Olsson, hälsostrateg Länsförsäkringar, 072-141 12 41 eller presskontakt 08-588 41850

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.