Halvårsinformation från Länsförsäkringar om solvens, konsolidering och avkastning, 2004 Sammanfattning traditionell förvaltning · Totalavkastningen första halvåret 2004 uppgick till 3,5 (2,8)* procent. · Återbäringsräntan höjdes den 1 juni 2004 till 4,0 procent före skatt och avgifter. · Solvensen uppgick till 123 (119) procent. · Konsolideringen uppgick till 102 (88) procent efter att värdet på kundernas preliminärt fördelade återbäring sänkts den 1 juni 2004. · Den 1 juli 2004 avskaffades den så kallade Allan-regeln. Det innebär att utbetalningarna för försäkringar med traditionell förvaltning kan minskas med upp till 9 procent per år. Den garanterade delen av kundernas försäkringar påverkas inte. Sammanfattning Nya Världen-förvaltning · För Nya Världen uppgick avkastningen under första halvåret 2004 till 5,8 (2,1) procent. Sammanfattning Fondförvaltning · I fondförsäkringsverksamheten gav 23 av 24 fonder positiv avkastning under första halvåret 2004. * Uppgifterna inom parentes avser, där inte annat anges, första halvåret 2003 Hela rapporten bifogas till denna pressinformation. Du hittar den också via www.lansforsakringar.se/info För ytterligare information kontakta: Hans Benndorf, VD Länsförsäkringar Liv 08-588 408 14 hans.benndorf@lansforsakringar.se 073-964 08 14 Dag Rosander, Presschef Länsförsäkringar AB 08-588 414 99 dag.rosander@lansforsakringar.se 073-964 14 99 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/20/20040820BIT20260/wkr0001.pdf