Hemförsäkring skydd vid id-stöld

Att få identiteten kapad innebär att en bedragare använder stulna personuppgifter för att till exempel söka och utnyttja krediter, ta emot bidrag, teckna mobilabonnemang, beställa varor eller till och med komma över lagfart till en fastighet. Från och med den 1 januari kommer kunder med hemförsäkring i Länsförsäkringar att få ett skydd vid id-stölder. Ett problem som stadigt ökar.

Dagens tjuvar har sedan länge lagt bort kofoten. Antalet värdetransportrån och personrån minskar också stadigt eftersom de kriminella elementen hittat ett nytt sätt att få tillgång till pengar illegalt, säger Agneta Syrén, säkerhetsexpert på Länsförsäkringar;

Bedragare beställer helt enkelt varor och tjänster i den drabbades namn och det drabbar runt fem procent av befolkningen så det är ett stort och växande samhällsproblem. Id-stölder innebär relativt stora förtjänster och små risker för de kriminella.

Hon menar att lagstiftningen inte har hängt med i de kriminellas tekniska utveckling och att det är svårt att komma åt bedragarna. Men det finns sätt att skydda sig.

– Tänk på att bevaka ditt personnummer på exakt samma sätt som ditt kreditkort. Om personnumret hamnar i orätta händer kan kriminella beställa ett id-kort i ditt namn och använda det för att öppna upp bankkonton, ta lån i ditt namn och köpa varor i ditt namn.

Ofta används fejkade sajter som ser ut som om de tillhör etablerade företag med gott rykte för att lura till sig personnummer.

Kontrollera att sajten känns och ser riktig ut;

• Ingen information om hur du kan reklamera en köpt vara.
  • För låga priser. Om något verkar för bra för att vara sant så är det oftast inte sant.
  • Konstigt språk. Om sidan innehåller stavfel är risken stor att det är en falsk sida

Så kan du skydda dig;

• ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­Lämna inte ut ditt personnummer utan att veta vad det ska användas till
  • Var uppmärksam på post du får, till exempel bekräftelser på beställningar eller nya bankengagemang, besked om adressändring eller liknande.
  • Byt till en låsbar brevlåda eller postfack
  • Lämna inte ut alltför detaljerad information om dig själv på Facebook och liknande sociala nätverk
  • Om du tappat bort en identitetshandling, spärra den hos utfärdaren, anmäl det till Polisen och till kreditupplysningsföretag.

Vad ingår i försäkringen

Skyddet ingår i grundskyddet för den som har hemförsäkring med lösegendom försäkrad. Kund som enbart har villaförsäkring har inte detta skydd. Försäkringen består av tre delar;

Förebygga

Kunden kan ringa och få information om vad identitetsstöld är och hur man kan förebygga, upptäcka och begränsa konsekvenserna av en identitetsstöld.

Upptäcka

Kunden får hjälp att kartlägga om en id-stöld ägt rum samt överblicka hur omfattande identitetsstölden är. Vi hjälper till med att inhämta upplysningar från olika instanser och informerar om vilka åtgärder man genast bör vidta.

Begränsa

Om identitetsstöld har ägt rum får kunden hjälp med;

• Avvisa orättmätiga betalningskrav
  • Registrera en bedrägerispärr
  • Spärra och följa upp eventuella adressändringar
  • Radera orättmätiga anmärkningar i kreditupplysningsdatabaser
  • Vid lagfartskapning, överklaga Lantmäteriets beslut.

Länsförsäkringar samarbetar i skydd vid id-stölder med företaget Affinion International.

Agneta Syrén, säkerhetsexpert på Länsförsäkringar. Tel. 073-964 15 58
Pressjouren på Länsförsäkringar. Tel. 08-588 418 50