Höjt barnbidrag – tillfälle se över sparandet till barnen

Barnbidraget höjs med tvåhundra kronor per månad från och med mars nästa år. Om pengarna inte behövs i vardagen kan de bli en stor hjälp när det är dags att flytta hemifrån. Under 18 år hinner kapitalet växa betydligt och blir en god hjälp till kontantinsatsen.

– Många barnfamiljen välkomnar säkert ett högre barnbidrag som legat still över 10 år. Det öppnar även möjligheten för många familjer att kunna spara extra till barnen. Med tanke på att bostäder sannolikt kommer att vara dyra även i framtiden är ett sparande till barnen viktigt, säger Elisabeth Hedmark privatekonom på Länsförsäkringar.

I genomsnitt sparar föräldrar 500 kronor i månaden per barn och det vanligaste är att månadsspara i fonder men många spara även på ett bankkonto.

Så sparar vi till barnen -  de flesta föräldrar föredrar att stoppa in pengarna i fonder.

Bankkonto    50 %

Fonder          67 %

Aktier           8 %

Övrigt           7 %

– Börjar man spara när barnen är små och lägger undan 200 kronor per månad under 18 år blir sparat belopp 43 200 kronor. Beroende vilken avkastning du får i genomsnitt kan det bli betydligt mer och fondsparande inom ett investeringssparkonto är ett bra alternativ för långsiktigt sparande, då möjligheten till högre avkastning är större. Sätter man istället undan 500 kronor under samma tid kan barnen få en mycket god ekonomisk start i livet, säger Elisabeth Hedmark.

Månadsbelopp                    Avkastning

2%                4%                6%

200 kr                                 51 900           62 600           76 800

500 kr                                 129 800         156 600         192 000

Beloppen är baserade på 18 års sparande och skatter och avgifter är inte medräknade.

Elisabeth Hedmark, privatekonom på Länsförsäkringar, telefon 073-96 419 69
Länsförsäkringars pressjour, telefon 08-588 418 50