Höstlovet – ett bra sätt att lära barnen hantera pengar

När världen blir mer digitaliserad blir den också mer abstrakt. Hur lär man då barnen att handskas med pengar? Många av barnen kanske inte åker iväg på något höstlov och byter istället ut skoltimmarna mot annat. Kanske får de en summa pengar insatt på ett konto av föräldrarna för att själva eller tillsammans med kompisar kunna hitta på kul saker under lovet. Använd höstlovet till att lära barnen att pengar är någonting konkret och någonting som kan ta slut.

Dagens barn har knappt sett några sedlar. Mammas och pappas plånbok innehåller bara plastkort och när de flyttar pengar mellan konton med sina mobiler har barnen ingen aning om vad som sker. Ändå är det viktigt att lära barn vad pengar är, och det är bäst att börja tidigt. En ledig höstlovsvecka kan vara en perfekt tidpunkt att passa på. Länsförsäkringars privatekonom, Emma Persson har några tankar kring det.

– Gör en höstlovsbudget. Sätt er tillsammans och diskutera vad pengarna ska räcka till. Gå sedan igenom utgifter och kostnader varje kväll och hur mycket barnen har kvar på sina konton. Var noga med att poängtera att pengarna ska räcka hela veckan och att det därför är viktigt att barnen har koll på alla utgifter. Om barnen har gjort av med för mycket pengar kan de kanske få ”arbeta” hemma och på så sätt få kortet påfyllt.

Användningen av kontanter minskar stadigt i Sverige. Enligt en undersökning från Riksbanken betalade 80 procent sitt senaste köp med bankkort. 2016 var motsvarande siffra 64 procent. Och det är de unga som använder kontanter i allra minst utsträckning, vilket ställer stora krav på föräldrar att lära barn om hur de ska hantera pengar i den nya digitala miljön.

Swish och bankkort är populära betalningsmedel hos svenskarna. På åtta år har andelen svarande som betalat med kontanter vid sitt senaste köp minskat från cirka 40 procent till 13 procent och en femtedel av svenskarna anger att de aldrig tar ut kontanter. Även om pengarna in syns i vardagen på samma sätt går det fortfarande att utbilda barnen i vardagsekonomi, säger Emma Persson:

– Det gäller att ta tillvara alla tillfällen där det går att visa hur pengar fungerar i det dagliga livet. Ni behöver inte prata om hur mycket ni tjänar eller hur mycket lån ni har, utan snarare beskriva pengars flöde, hur sparande fungerar och hur ni prioriterar i er egen ekonomi.

5 tips om barn och pengar

• Prata om pengar på ett konkret sätt – gärna genom exempel i vardagen
  • Ge barnen vecko- eller månadspeng
  • Låt barnen göra ”onödiga köp” men prata om det efteråt. Var det värt utgiften?
  • När barnet blir lite äldre ladda betalkort med små summor som barnet får använda för vardagliga inköp

Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar. Tel. 0761-09 27 30
Länsförsäkringars pressjour. Tel. 08 – 588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.