Jämtland har flest vinnare på nya tv-avgiften och Halland minst

Igår klubbade riksdagen igenom att slopa radio- och tv-avgiften att från och med den 1 januari 2019 ersätta den med en individuell public service-avgift. Vinnare på den nya avgiften är pensionärer, studenter och ensamstående. För dessa hushåll innebär den nya avgiften en besparing på 1 100 kr per år. I Jämtlands län består hälften av hushållen av ensamstående som nu blir vinnare på den nya avgiften medan Halland har mins antal singelhushåll.

Ensamstående med eller utan barn är en vanlig hushållstyp i Sverige. Knappt hälften, 46 procent, av hushållen i Sverige utgörs av denna hushållstyp. För många kommer den nya tv-avgiften att innebära ett välkommet tillskott i kassan. Det är också ett bra tillfälle att se över sina kostnader menar Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar:

– Minskade kostnader eller ökade intäkter är ett gyllene tillfälle att utöka sparandet eller starta upp ett nytt. Med ett högre sparbelopp per månad, växer pengarna med hjälp av ränta på ränta-effekten snabbare. Och även en knapp hundralapp per månad gör stor skillnad på många år. Ta chansen och passa på att göra förändringar när tillfället ges.

Så här mycket blir det om man sparar 500 respektive 1 000 kronor per månad i 20 år med olika årliga avkastning:

2 procent 139 783kr 279 569 kr
5 procent 192 398 kr 384 789 kr
8 procent 268 572 kr 537 144 kr

Såhär stor andel av hushållen i respektive län består av ensamstående med eller utan barn:

Län Ensamstående med
eller utan barn
Totalt antal hushåll Andel i procent
Jämtlands län 31 236 62 568 50 %
Jönköpings län 67 516 158 669 43 %
Hallands län 57 921 141 718 41 %
Totalt 2 125 893 4 593 508 46 %

Den nya besparingen är också ett tillfälle för hushållet att se över övriga kostnader för media och andra prenumerationer. Denna utgiftspost har stigit kraftigt för de flesta hushåll de senaste åren.

– Kostnaderna för att titta på tv, streama film eller läsa böcker är idag standard i de flesta hem och det genomsnittliga hushållet betalar flera tusen kronor per år för att ta det av mediautbudet via internet. Gör då och då en översyn om alla tjänster och prenumerationer verkligen används. Det är lätt hänt att starta upp nya tjänster för att t ex se en specifik tv-serie och sen glömmer man att säga upp den, säger Emma Persson.

Så mycket lägger svenskarna på media och medietjänster

•  Internetuppkoppling: 3 451 kr
  •  Streaming/Playtjänst Film/tv: 830 kr
  •  Streamingtjänster för musik: 651 kr
  •  TV (ej TV-licens): 2 023 kr
  •  Mobiltelefoni: 5 269 kr
  •  Prenumeration dagstidning: 1 750 kr
  •  Lösnummer dagstidning: 227 kr
  •  Prenumeration magasin: 598 kr
  •  Lösnummer magasin: 281 kr
  •  Lösnummer kvällstidning: 273 kr
  •  Digitala dagstidningar/magasin/artiklar: 140 kr

(Svenskarnas mediekostnader 2016 i snitt per hushåll) Källa: Kantar Sifo Orvesto

Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar. Tel. 0761-09 27 30
Länsförsäkringars pressjour. Tel. 08-588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.