Känslan av hög stress på arbetsplatsen är väldigt stor

Hälften av alla sysselsatta anser idag att stressen på arbetsplatsen har ökat de senaste åren. Och det är kvinnorna som står för den största upplevelsen av ökad stress, nästan en tredjedel av de tillfrågade ansåg att den ökat mycket. Det visar den senaste av Länsförsäkringars undersökningar om psykisk ohälsa.

Antalet pågående sjukfall i psykiatriska diagnoser utgör enligt Försäkringskassan nu omkring 40 procent av samtliga sjukfall och den vanligaste diagnosen är just akut stressreaktion. Orsakerna bakom stressen kan finnas i såväl privatlivet som i arbetslivet, och ofta i en kombination av de båda. Oavsett varifrån stressen kommer så leder den till problem och stora kostnader som drabbar både enskilda individer och företag. Det borde alltså finnas starka incitament bland företag och organisationer att investera i en lägre sjukfrånvaro, högre frisknärvaro och därmed insatser som främjar psykisk hälsa.

– Vår senaste Hälsorapport visar att endast tre av tio arbetsgivare anser sig ha hög kompetens när det gäller att hantera psykisk ohälsa bland medarbetarna. Samma rapport visar också att nästan sju av tio medarbetare tvivlar på sina arbetsgivares förmåga när det gäller att hantera stressrelaterade problem på arbetsplatsen, samarbetsproblem, svårighet att påverka den egna arbetssituationen eller stress i arbetet, säger Thomas Abrahamsson, chef affärsområde Hälsa på Länsförsäkringar.

Stressen drabbar kvinnor hårdare
Den aktuella undersökningen visar att dubbelt så många kvinnor som män upplever att stressen ökat mycket det senaste året. Det gäller kvinnor i alla åldrar, och kan därför inte förklaras med att kvinnor generellt tar större ansvar för småbarn.

Thomas Abrahamsson tror att det delvis kan handla om den könssegregerade arbetsmarknaden, där kvinnor i högre utsträckning arbetar i branscher där pressen har ökat. Exempel på sådana yrken är förskollärare, lärare, sjuksköterskor, barnmorskor och vårdbiträden. Men han tror också att man kan söka förklaringen i hemmet även när där inte finns småbarn.

– En andra förklaring kan handla om en icke jämställd fördelning av hem- och omsorgsarbete. Kvinnor som tar det stora ansvaret i hemmen, inte bara för barnen utan också för äldre släktingar och anhöriga. Ju större börda man har hemma, desto mer tenderar också stressen att öka på jobbet, eftersom man helt enkelt får svårare att få tiden att räcka till, säger Thomas Abrahamsson.

Vad kan man göra för att öka kontrollen och välbefinnandet i sitt liv?
För det första är det viktigt att lära sig att ge akt på sina stressignaler och försöka ändra sina vanor i tid. Vid långvarig stress angrips såväl tankemässiga, känslomässiga och beteendemässiga som fysiologiska funktioner. Vanliga stressymptom är minnes- och koncentrationssvårigheter, bristande förmåga att tänka långsiktigt och att lösa problem, känsloutbrott i form av gråtattacker och raserianfall, känslor av nedstämdhet och uppgivenhet, låg stresströskel, sömnsvårigheter, muskelspänning och andra kroppsliga problem såsom magkatarr, huvudvärk, smärta, yrsel och infektioner.

Fakta
Kostnaderna för sjukskrivningar var 2013 lågt räknat 6,5 miljarder kronor (Försäkringskassan MiDAS). Och då är varken det mänskliga lidandet, produktionsbortfall, extra kostnader för arbetsgivaren, minskade skatteintäkter eller individens kostnader inräknade.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i juni 2015 med hjälp av telefonintervjuer bland 1 000 slumpmässigt urval av personer åldern 20 - 65 år som arbetar heltid.

Thomas Abrahamsson, chef affärsområde Hälsa på Länsförsäkringar. Tel. 073-964 12 19
Presskontakt Länsförsäkringar. Tel. 08-588 418 50

Se också Länsförsäkringars Nyhetsrum.