Kunder ger Länsförsäkringar toppbetyg

Länsförsäkringar har landets mest nöjda sakförsäkringskunder, enligt årets undersökning av Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som sammanställs av Handelshögskolan i Stockholm.

Länsförsäkringar har toppat SKI-mätningarna för privatkunder inom sakförsäkring 13 år i rad. – Vår lokala närvaro med 24 lokala bolag och 140 kontor över hela landet gör att vi har en nära relation till våra kunder. Vi är den enda bolagsgrupp i Sverige som kan ge kunderna bank, liv- och sakförsäkringar i ett samlat erbjudande, säger Ann-Christin Norrström, vd Länsförsäkringar Uppsala. Tidigare i år visade SKI för banker att Länsförsäkringar även har Sveriges i särklass mest nöjda bankkunder. Dessutom har Länsförsäkringar de näst mest nöjda livförsäkringskunderna, enligt årets undersökning. Utöver kundnöjdhet mäter SKI även image, kundförväntningar, produkt- och servicekvalitet, prisvärdhet samt lojalitet. – Kunderna ger oss höga betyg inom både bank och försäkring. Det visar att vårt lokala koncept med både bank och försäkring tilltalar dem, säger Ann-Christin Norrström. Under hösten 2004 har Länsförsäkringar vunnit en rad andra utmärkelser: Årets livförsäkringsbolag (Affärsvärlden), Årets sakförsäkringsbolag (Affärsvärlden) och Årets pensionsförvaltare (Investments and Pensions Europe, IPE). Inom sakförsäkringar för företag har Länsförsäkringar haft högst SKI av alla sedan 1994 och inom liv- och pensionsförsäkringar under åren 1996-2003. För ytterligare information, kontakta: Ann-Christin Norrström, vd Länsförsäkringar Uppsala, 018-68 55 83, 070-516 05 83 Dag Rosander, presschef Länsförsäkringar AB, 08-588 414 99, 073-964 14 99