Lång eller kort tid kvar till pension? Gör så här när det orangea kuvertet kommer

Nu börjar det orangea kuvertet att skickas ut från Pensionsmyndigheten. Kuvertet innehåller en prognos för inkomst- och premiepensionen. – Det här är ett bra tillfälle att skaffa sig bättre koll på sin pension och jag har några tips på hur du kan tänka beroende på var i arbetslivet du befinner dig, säger Elisabeth Hedmark, privatekonom på Länsförsäkringar.

Tips på vad du kan göra när det orangea kuvertet kommer.

Du som är yngre:

1. Tänk på tjänstepensionen –
fråga din arbetsgivare eller om du är egenföretagare, kom ihåg att ordna den själv.

2. Börja spara tidigt - öronmärk pengar till din pension.

3. Håll koll på dina placeringar – Tänk på att en procent högre avkastning per år blir många tusenlappar i slutändan.

Du som har 10-15 år kvar till pension:

1. Spara extra till pensionen – Investeringskonto eller kapitalförsäkring är två bra alternativ.

2. Löneväxla – Om din arbetsgivare erbjuder löneväxling och du tjänar över 40 000 i månaden kan du byta en del av din lön mot tjänstepensionssparande.

3. Se över dina placeringar – detta gäller både premiepensionen, tjänstepensionen och eget sparande. Se över risknivåerna och avgifterna.

För mer information - ta del av våra två filmer.

För dig som är yngre:

För dig som har 10-15 år kvar:

Elisabeth Hedmark, privatekonom Länsförsäkringar, telefon
Pressjour, telefon 08-588 41850