Länsförsäkringar AB får högt kreditbetyg "A-" av Standard & Poors´s

Länsförsäkringar AB får högt kreditbetyg - A- - av Standard & Poors´s Länsförsäkringar AB får kreditbetyget A- med utsikten "stable" av Standard & Poor's. Det är första gången som Standard & Poor´s ger kreditbetyg åt Länsförsäkringar AB. Det högsta kreditbetyget av sakförsäkringsbolag i Sverige, A, har Länsförsäkringar Sak, dotterbolag till Länsförsäkringar AB. - Det höga kreditbetyget är ett bevis på Länsförsäkringars finansiella styrka och goda ekonomiska resultat samt framgångar på marknaden. Vårt fokus är inriktat på ökad effektivitet, sänkta kostnader, förbättrade resultat och en ansvarsfull placeringsfilosofi, säger Sten Dunér, Koncerncontroller Länsförsäkringar AB. Standard & Poor's skriver att huvudorsaken till bedömningen är den finansiella styrkan, som trots osäkerhet på marknaderna, förblir stark. Det starka varumärket och det faktum att Länsförsäkringar under de senaste tio åren har Sveriges mest nöjda kunder är en annan viktig orsak. Utvecklingen inom sakförsäkring är en tredje faktor som Standard & Poor's fäster stor vikt vid, inte minst det faktum att totalkostnadsprocenten förbättrats från 115,5 till 106 procent på mindre än två år. Standard & Poor's skriver i sin kreditbedömning vidare att inriktningen har ett tydligt fokus på lönsamhet och marknadstillväxt. För ytterligare information kontakta: Sten Dunér 08-588 411 15 Koncerncontroller Länsförsäkringar 073-96 411 15 sten.duner@lansforsakringar.se Mikael Östlund 08-588 410 94 Informationschef Länsförsäkringar 070-553 12 82 mikael.ostlund@lansforsakringar.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/03/20031103BIT00410/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/03/20031103BIT00410/wkr0002.pdf