Länsförsäkringar Bank: Delårsrapport januari-september 2018

”Vi kan med glädje åter en gång konstatera att Länsförsäkringar Bank har Sveriges mest nöjda privatkunder. I början av oktober utsågs Länsförsäkringar Bank för trettonde gången de senaste femton åren till aktören på bankmarknaden med de mest nöjda privatkunderna i Svenskt Kvalitetsindex mätning för 2018. Vi är övertygade att kombinationen av vår starka lokala förankring tillsammans med våra marknadsledande digitala tjänster är den främsta anledningen till den återkommande höga kundnöjdheten och ytterst ett kvitto på att kunderna uppskattar vårt erbjudande. Den positiva utvecklingen för Länsförsäkringar Bank fortsatte. Räntenettot utvecklades starkt och lönsamheten i affären är god samtidigt som låneportföljen fortsatt håller mycket hög kreditkvalitet. Vi är inne i slutfasen av en intensiv period av IT-utveckling som innebär en stor förflyttning i vår förmåga att utveckla vårt digitala erbjudande framöver. Slutfasen av detta projekt har belastat kostnaderna under innevarande kvartal och kommer även påverka nästkommande kvartal”, säger Sven Eggefalk, verkställande direktör, Länsförsäkringar Bank

Året i korthet, koncernen

• Rörelseresultatet ökade 12 procent till 1 310 (1 166) Mkr och räntabiliteten på eget kapital uppgick till 9,8 (9,8) procent.
  • Räntenettot ökade 14 procent till 3 328 (2 926) Mkr.
  • Rörelseintäkterna ökade 17 procent till 2 772 (2 374) Mkr.
  • Rörelsekostnaderna uppgick till 1 398 (1 173) Mkr.
  • Kreditförlusterna uppgick netto till 63,9 (34,8) Mkr, vilket motsvarar en kreditförlustnivå på 0,03 (0,02) procent.
  • Affärsvolymerna ökade 13 procent till 563,8 (501,1) Mdkr.
  • Inlåningen ökade 6 procent till 105,1 (99,3) Mdkr. Utlåningen ökade 11 procent till 280,4 (251,7) Mdkr.
  • Fondvolymen ökade 19 procent till 178,3 (150,1) Mdkr.
  • Kärnprimärkapitalrelationen för Konsoliderad situation uppgick den 30 september 2018 till 24,4 (24,7*) procent.
  • Antalet kunder med Länsförsäkringar som huvudbank ökade 12 procent, antalet bankkort ökade 11 procent.
  • Enligt Svenskt Kvalitetsindex kundnöjdhetsmätning för 2018 är Länsförsäkringar Bank åter igen aktören med de mest nöjda privatkunderna.

Uppgifterna inom parentes avser motsvarande period 2017.
    * Avser 30 juni 2018.

Sven Eggefalk, vd Länsförsäkringar Bank AB,
08-588 414 37, 070-240 47 04

Anders Borgcrantz, CFO, Länsförsäkringar Bank AB,
08-588 412 51, 073-964 12 51

Martin Rydin, Treasurychef Länsförsäkringar Bank AB,
08-588 412 79, 073-964 28 23

Stefan Karkamanis, Investor Relations, Länsförsäkringar Bank AB,
08-588 402 90, 072-310 00 80

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.