Länsförsäkringar Bank aviserar nedskrivning av immateriella tillgångar under det fjärde kvartalet 2018

Arbetet med att ersätta Länsförsäkringar Banks plattform för inlåning, utlåning och betalningar närmar sig sitt slutskede och befinner sig i en intensiv fas. Den nya plattformen kommer att innebära en förflyttning i bankens förmåga att utveckla det digitala erbjudandet och möjliggör för banken att ytterligare flytta fram positionen inom detta område. Styrelsen i Länsförsäkringar Bank har nu beslutat att gå över till den nya plattformen under det andra kvartalet 2019 vilket innebär en mindre försening i relation till den ursprungliga planen. I samband med slutförandet av projektet har en värdering av tillgångens värde genomförts. Mot bakgrund av detta har styrelsen i Länsförsäkringar Bank beslutat att skriva ner immateriella tillgångar om 254 Mkr vilket kommer att belasta resultatet under det fjärde kvartalet 2018. Nedskrivningen bedöms inte att påverka kapitaltäckningen eller ha några negativa effekter på Länsförsäkringar Banks kapitalrelationer.

”Länsförsäkringar Bank har under drygt två och ett halvt års tid genomfört ett omfattande arbete för att framtidssäkra bankens IT-plattform. Investeringen har gjorts för att säkerställa att våra ambitioner på fortsatt tillväxt kan realiseras samt att kundernas högt ställda förväntningar på oss att fortsatt tillhandahålla ledande digitala lösningar kan infrias. Detta har således varit ett prioriterat arbete för att även i fortsättningen kunna ligga i framkant vad gäller utvecklingen av digitala banktjänster”, säger Sven Eggefalk, verkställande direktör i Länsförsäkringar Bank.

Sven Eggefalk, vd Länsförsäkringar Bank AB,

Anders Borgcrantz, CFO, Länsförsäkringar Bank AB,