Länsförsäkringar Bank får höga kreditbetyg av Standard & Poor's

Länsförsäkringar Bank får höga kreditbetyg av Standard & Poor's Standard & Poor's har givit Länsförsäkringar Bank kreditbetyget K1 för kortsiktig upplåning och betyget BBB+ för långsiktig upplåning. Kreditbetygen ökar konkurrenskraften för Länsförsäkringar som ett huvudbanksalternativ. - De höga kreditbetygen ger oss en fördelaktig upplåning och möjliggör fortsatt konkurrenskraftiga räntor för våra kunder. Därmed kan vi befästa vår roll som ett av de mest prisvärda bank- och försäkringsalternativen och fortsätta vår framgångsrika satsning på boendemarknaden, säger Sören Ericson, VD Länsförsäkringar Bank. Miguel Pintado, Associate vid Standard & Poor's, säger bland annat att: "Länsförsäkringar Banks kreditbetyg speglar bankens strategiska betydelse inom Länsförsäkringar. Detta stärks ytterligare av bankens starka kapitaliseringsgrad, kreditstockens goda kvalitet samt den solida och stabila finansieringsbasen...". Länsförsäkringar Bank har funnits på marknaden sedan 1996. Den tidigare nischbanken är nu ett konkurrenskraftigt huvudbanksalternativ som lockar allt fler att välja Länsförsäkringar som sin huvudbank. De senaste 18 månaderna har antalet kunder ökat med närmare 100 000 och i dag har banken 370 000 kunder. Både in- och utlåningsvolymerna har ökat kraftigt. Länsförsäkringar är det enda heltäckande alternativet för bostadsägare med prisvärda erbjudanden inom både bank och försäkring. Som ett led i huvudbankssatsningen har banken utvecklat ett eget bolåneinstitut, Länsförsäkringar Hypotek. Utlåningen i Länsförsäkringar Hypotek har snabbt vuxit och uppgår till cirka 5 miljarder kronor. Den snabba tillväxten på bolånemarknaden förklaras av Länsförsäkringars lokala förankring och konkurrenskraftiga räntor och villkor. Länsförsäkringars bankkunder erbjuds ett fullständigt utbud av banktjänster i kombination med sak- och livtjänster. Länsförsäkringar möter sina bankkunder genom de 24 länsförsäkringsbolagen på 75 rådgivningskontor i hela Sverige samt genom Internet- och telefonservice. För ytterligare information kontakta: Sören Ericson 08-588 410 88 VD Länsförsäkringar Bank 073-964 10 88 Tomas Johansson 08-588 419 82 Vice VD Länsförsäkringar Bank 073-964 19 82 Mikael Östlund 070-553 12 82 Informationschef Länsförsäkringar ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/05/20020705BIT00080/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/05/20020705BIT00080/wkr0002.pdf