Länsförsäkringar behåller Moody´s A1-rating

Länsförsäkringar AB behåller Moody´s A1-rating Länsförsäkringar AB har för andra året i rad tilldelats Moody´s A1- rating. Kreditbetyget 1) får Länsförsäkringar för den starka och stabila närvaron i Sverige, länsförsäkringsbolagens höga konsolidering, den låga riskprofilen inom sakförsäkring samt Länsförsäkringar ABs strategiska roll inom Länsförsäkringsgruppen. Moody´s skriver att Länsförsäkringsgruppen länge haft en stark ställning på grund av sitt välkända varumärke och starka lokala förankring. Samarbetet mellan de 24 självständiga länsförsäkringsbolagen bedöms vara långsiktigt starkt då det bygger på gemensamt ägande av strategiska verksamheter, ett gemensamt varumärke och återförsäkringsavtal mellan de olika länsförsäkringsbolagen. Länsförsäkringsgruppens beslut att lägga ut merparten av kapitalförvaltning på ABN AMRO anser Moody´s är positivt, eftersom kapitalförvaltning inte är kärnverksamhet för Länsförsäkringsgruppen. Beslutet leder till att Länsförsäkringsgruppen fokuserar på kärnkompetenser och kärnverksamheter. Moody´s förväntar sig att Länsförsäkringsgruppen fortsättningsvis behåller sin starka finansiella ställning genom att utnyttja sin lokala närvaro och sakförsäkringskundbas för att växa på liv- och pensionsförsäkringsmarknaden samt att utveckla en vinstgivande bankverksamhet. För ytterligare information kontakta: Jonas Bjerre 08-588 417 32 Controller Länsförsäkringar AB Mikael Östlund 070-553 12 82 Informationschef Länsförsäkringar AB Ratingbetyg på företag utfärdas av ett antal oberoende ratingföretag i syfte att underlätta för företagets kunder och långivare att bedöma den risk som är förknippad med att göra affärer med företaget. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/19/20020719BIT00510/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/19/20020719BIT00510/wkr0002.pdf