Länsförsäkringar deltar i FNs pilotprojekt om klimatrisker

Länsförsäkringar kommer tillsammans med 15 försäkringsbolag runt om i världen delta i FNs pilotprojekt kring klimatrisker i försäkringsbranschen. Pilotprojektet kommer att ta fram metoder och modeller för hur framtida klimatscenarier kommer att påverka försäkringsbranschen.

Översvämningar, stormar, bränder och torka till följd av den globala uppvärmningen påverkar försäkringsbranschen och leder till stora skadekostnader. Därför blir det allt viktigare att förebygga skador genom omställning och anpassning utifrån klimatförändringar och främja nya konsumentbeteenden.

– Genom vår medverkan bidrar vi till nya metoder och angreppssätt för modellering av hur försäkringsbranschen påverkas av klimatförändringar. Dessutom får vi möjlighet att byta erfarenheter och få bättre förståelse för klimatrisker i ett globalt perspektiv tillsammans med andra ledande försäkringsbolag säger Ann Sommer, vd Länsförsäkringar Sak.

Länsförsäkringar kommer tillsammans med deltagare från 15 andra försäkringsbolag ta fram verktyg och scenarioanalyser kring klimatrisker och redogöra för hur riskerna mäts och hanteras. Övriga deltagare är Allianz (Tyskland), AXA (Frankrike), IAG (Australien), Intact (Kanada), MAPFRE (Spanien), MS&AD (Japan), Munich Re (Tyskland), NN Group (Holland), QBE (Australien), Sompo Japan Nipponkoa (Japan), Storebrand (Norge), Swiss Re (Schweiz), TD Insurance (Kanada), The Co-operators (Kanada) och Tokio Marine & Nichido (Japan).

Projektet ska pågå under ett år och resultatet från projektet kommer att bli offentligt.

Pilotprojektet drivs genom FNs miljöprograms finansiella initiativ (UNEP-FI) och de försäkringsbolag som deltar har undertecknat FNs principer för hållbar försäkring (PSI).

Projektet stödjer TCFD:s (Task Force on Climate-related Financial Disclosures) rekommendationer.

Ann Sommer, vd Länsförsäkringar Sak, telefon 08-588 417 01
Pressjour, telefon 08 – 588 418 50

Länsförsäkringar Sak är ett dotterbolag till Länsförsäkringar AB, vars uppdrag är att ansvara för den skadeförsäkringsrörelse, inklusive djur- och grödaförsäkring, samt hälsaförsäkring som enligt uppdrag från länsförsäkringsbolagen ska bedrivas av Länsförsäkringar AB.

Om UNEP-FI och PSI - Principles for Sustainable Insurance (PSI) :

FNs miljöprograms finansiella initiativ (UNEP-FI) och försäkringsbranschen samarbetar genom initiativet PSI -Principles for Sustainable Insurance. Initiativet lanserades 2012 och består av fyra principer kring integrering av hållbarhet i försäkringserbjudandet. Som första försäkringbolag i Sverige undertecknade Länsförsäkringar Sak PSI i december 2016.

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.