Länsförsäkringar har Sveriges mest nöjda bank- och försäkringskunder

Länsförsäkringar har Sveriges mest nöjda bank- och försäkringskunder Länsförsäkringar har Sveriges mest nöjda bank- och försäkringskunder. Det visar årets undersökning "Svenskt Kvalitetsindex" som sammanställs vid Handelshögskolan i Stockholm. Länsförsäkringar har toppat mätningarna för privatkunder inom sak- och livförsäkring tio år i rad, och på sakförsäkringar för företag sedan 1994. Länsförsäkringar har också Sveriges mest nöjda bankkunder bland de bolag som arbetar under ett gemensamt varumärke över hela landet. - Jag är mycket glad och stolt över att våra kunder är så nöjda med oss och våra tjänster. Samtidigt är jag ödmjuk inför utmaningen att bygga vidare på de nära och starka kundrelationer som länsförsäkringsbolagen har, kanske framför allt inom sparområdet, där vårt helkundserbjudande som bank attraherar allt fler, säger Tommy Persson, VD Länsförsäkringar AB. Antalet intervjuer uppgår till drygt 3 500 för försäkringssektorn totalt. Länsförsäkringars index på sakförsäkringar privatmarknad är 73 och även index för sakförsäkringar företagsmarknad är 73. För privatmarknaden har index ökat för hela branschen från 63 för år 2000 till 68 för 2001, för företagsmarknaden är motsvarande siffror 67 till 69. Inom liv- och pensionsförsäkring privatmarknad är Länsförsäkringars index 66 för år 2001, och branschens index är 64. Det är en minskning från föregående år för Länsförsäkringar från 68 och för branschen från 65. Inom området banker privatmarknad uppgår antalet intervjuer till närmare 3 000. Länsförsäkringar redovisas i år för första gången och har index 74. Branschens index har minskat från 67 för år 2000 till 65 för år 2001. För ytterligare information kontakta: Christer Baldhagen 08-588 415 01 Informationsdirektör Länsförsäkringar 070-553 12 82 christer.baldhagen@lansforsakringar.se Länsförsäkringar är med 24 självständiga länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB Sveriges enda kundägda och lokalt förankrade bank- och försäkringsgrupp. Länsförsäkringar har ett brett utbud av försäkringar och finansiella tjänster för företag och privatpersoner. Länsförsäkringar är marknadsledande inom svensk sakförsäkring. Marknadsandelen uppgår till cirka 28 procent. Marknadsandelen inom liv- och pensionsförsäkring är cirka 8 procent och inom bank cirka 2,5 procent. I Länsförsäkringar ingår även bank, kapitalförvaltningsbolag, livbolag, fondbolag samt Agria Djurförsäkring. Länsförsäkringar förvaltar tillgångar om drygt 190 miljarder kronor. Premieinkomsten uppgick år 2000 till drygt 19 miljarder kronor. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/21/20011221BIT00210/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/21/20011221BIT00210/bit0002.pdf