Länsförsäkringar Hypotek: Delårsrapport januari-september 2018

”Tillväxten i Länsförsäkringar Hypotek var god och vi förbättrar vår position på bolånemarknaden ytterligare. Utlåningen ökar i jämn takt och med hög kreditkvalitet samtidigt som kreditförlusterna fortsätter att vara mycket låga. Rörelseresultatet utvecklas positivt. Antalet kunder fortsätter att växa och marknadsandelen inom bostadsutlåning ökar succesivt. Vi följer nära de makroekonomiska riskerna relaterade till hushållens ökande skuldsättning och vi bevakar noggrant utvecklingen på bostadsmarknaden. Bostadspriserna förefaller ha stabiliserats men det är för tidigt att dra alltför långtgående slutsatser av det aktuella marknadsläget. Vi kan dock fortsatt konstatera att det behövs flera och tydliga initiativ från politiskt håll för att utveckla bostadsmarknadens funktionssätt och för att stimulera rörligheten framöver”, säger Anders Borgcrantz, verkställande direktör, Länsförsäkringar Hypotek

Perioden i korthet

• Rörelseresultatet ökade 42 procent till 819,1 (575,4) Mkr och räntabiliteten på eget kapital stärktes till 7,8 (6,8) procent.
  • Räntenettot ökade 18 procent till 1 822 (1 539) Mkr.
  • Kreditförlusterna uppgick netto till –1,2 (–0,6) Mkr, vilket motsvarar en kreditförlustnivå på –0,00 (–0,00) procent.
  • Utlåningen ökade 14 procent till 215,6 (189,0) Mdkr.
  • Kärnprimärkapitalrelationen uppgick till 54,5 (55,9*) procent den 30 september 2018.
  • Antalet kunder ökade 9 procent till 270 000 (248 000).

Uppgifterna inom parentes avser motsvarande period 2018.
    *) Avser 30 juni 2018.

Anders Borgcrantz, verkställande direktör, Länsförsäkringar Hypotek AB,
08-588 412 51, 073-964 12 51

Martin Rydin, CFO, Länsförsäkringar Hypotek AB,
08-588 412 79, 073-964 28 23

Stefan Karkamanis, Investor Relations, Länsförsäkringar Bank AB,
08-588 402 90, 072-310 00 80

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.