Länsförsäkringar lanserar Fond-i-fond

Länsförsäkringar lanserar Fond-i-fond Länsförsäkringar lanserar den 7 januari Fond-i-fond, med tre olika risknivåer. Enkelt uttryckt handlar det om flera fonder i en. Fondsammansättningen ses regelbundet över med utgångspunkt från hur marknaden ser ut. - Våra fondsparande kunder vill ofta förvalta sitt sparande mer aktivt, men har själva svårt att följa med i fondutbud och kursförändringar. Fond-i-fond är en tjänst som gör att vi kan hjälpa dem med det. Kunden väljer risknivå och vi hjälper kunderna med fondbyten och marknadsbevakning, säger Mats Govenius, vice VD division Fond. Fond-i-fond bygger på att kunden själv väljer risknivå - försiktig, normal eller offensiv. Fonden köper och säljer fondandelar ur Länsförsäkringars fondutbud med utgångspunkt från vår marknadsbedömning och kundens valda risknivå. Det innebär att kunden slipper sköta omplaceringarna själv. - Eftersom utvecklingen på marknaden varierar över tiden är det nödvändigt att sprida riskerna i sitt sparande. I Fond-i-fond är riskspridningen inbyggd. Dessutom är majoriteten av kunderna långsiktiga i sina placeringar och då är det viktigt med en fondförvaltare som tänker långsiktigt och är uthållig, säger Mats Govenius. Avgiften i Fond-i-fond är mellan 1,5 % och 1,9 %. Ingen avgift tas ut i de underliggande fonderna. Fond-i-fond kan användas för såväl direktsparande i fonder som för försäkringssparande. För ytterligare information kontakta: Mats Govenius 08-588 409 16 Vice VD division Fond 073-964 09 16 mats.govenius@lansforsakringar.se Peter Säll 08-588 409 15 Vice VD division Liv 070-22 88 768 peter.sall@lansforsakringar.se Mikael Östlund 08-588 410 94 Informationschef Länsförsäkringar 070-553 12 82 mikael.ostlund@lansforsakringar.se Länsförsäkringar är med 24 självständiga länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB Sveriges enda kundägda och lokalt förankrade försäkringsgrupp. Länsförsäkringar har ett brett utbud av försäkringar och finansiella tjänster för företag och privatpersoner. Länsförsäkringar är marknadsledande inom svensk sakförsäkring. Marknadsandelen uppgår till cirka 28 procent. Marknadsandelen inom liv- och pensionsförsäkring är cirka 8 procent och inom bank cirka 2,5 procent. I Länsförsäkringar ingår även bank, kapitalförvaltningsbolag, livbolag, fondbolag samt Agria Djurförsäkring. Länsförsäkringar förvaltar tillgångar om drygt 190 miljarder kronor. Premieinkomsten uppgick år 2000 till drygt 19 miljarder kronor. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/18/20011218BIT00550/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/18/20011218BIT00550/bit0001.pdf