Länsförsäkringar Liv och LRF säljer innehav i Bostadsinvest i Haninge AB till Akelius Länsförsäkringar Liv, LRF och Akelius (tidigare Mandamus) har vardera ägt en tredjedel av aktierna i Bostadsinvest i Haninge AB. Bolaget förvaltar drygt 4 000 lägenheter i Västerhaninge och Brandbergen, söder om Stockholm. Akelius har förvärvat Länsförsäkringar Livs och LRFs aktier och är därmed ägare till hela bolaget. Priset grundar sig på ett sammantaget fastighetsvärde på 2 miljarder kronor och uppgår till cirka 6 700 kronor/kvadratmeter. Affären innebär inga förändringar för hyresgästerna. - Huvudverksamheterna kommer även i fortsättningen bestå av att på bästa sätt förvalta de bostadsfastigheter och lägenheter som beståndet omfattar, säger Jan-Erik Höjvall, VD Akelius Fastigheter. Akelius Fastigheter är efter förvärvet Sveriges största privata hyresvärd med cirka 25 000 lägenheter. För ytterligare information, kontakta: Jan-Erik Höjvall 08-544 987 00 VD Akelius Fastigheter 070-553 80 04 Mikael Östlund 08-588 418 50 Informationschef Länsförsäkringar AB Lars Holmgren 08-787 51 10 Ekonomidirektör LRF 070-575 35 45 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se