Länsförsäkringar Liv sänker återbäringsräntan

Från 1 oktober 2008 sänker Länsförsäkringar Liv återbäringsräntan på traditionellt pensionssparande från 4 till 0 procent före skatt och avgifter.

– Ett livförsäkringsbolag kan över tid inte ha högre återbäringsränta än totalavkastning. Den senaste tiden har avkastningen varit negativ och med hänsyn till den oro som just nu finns på världens finansiella marknader är det naturligt att sänka återbäringsräntan, säger Jörgen Svensson, vd Länsförsäkringar Liv.

Den genomsnittliga årliga återbäringsräntan har sedan 1985, då livförsäkringsverksamheten startade, varit 9,4 procent.

Jörgen Svensson, vd Länsförsäkringar Liv

Dag Rosander, presschef Länsförsäkringar AB