Länsförsäkringar Svanenmärker sin Sverigefond

Länsförsäkringars fondandelsägare kan från och med idag investera i en Svanenmärkt fond.

Svanenmärkta fonder syftar till att fondförvaltaren ska använda kapitalet och ägandet för att påverka de företag som fonden investerar i att utvecklas i en mer hållbar riktning. Sofia Aulin som är hållbarhetsansvarig på Länsförsäkringar Fondförvaltning ser Svanenmärkningen som ett led i att förenkla för kunderna att göra ett hållbart val;

– Kunderna blir allt mer miljömedvetna och ställer högre krav på vad de investerar i. Många kanske inte tänker på det, men att spara pengar i fonder innebär ett ägande av företag. Visserligen ett litet ägande, men tillsammans med andra sparare, kan de göra skillnad och positivt påverka sin omvärld.

För att fonden ska kunna bli godkänd måste den innehålla företag som aktivt arbetar med hållbarhet. För Sverige Aktiv innebär det:

• Att fonden väljer bort, vapen, tobak, fossila bränslen och bolag som begår konventionsbrott.
  • Att vi gör en hållbarhetsanalys av alla bolag som fonden investerar i och sätter ett betyg på bolagens hållbarhetsarbete.
  • Att fonden väljer in hållbara bolag. Minst 50 procent av fonden investeras i bolag med högt hållbarhetsbetyg. Utvecklingen i de bolag som inte redan har ett högt hållbarhetsbetyg följs noggrant och vi försöker påverka bolagen till att förbättra sitt hållbarhetsarbete.
  • Att fonden har ett aktivt ägarstyrningsarbete där vi röstar på bolagstämmor och för dialoger med bolagen kring deras hållbarhetsarbete.

Sofia Aulin, hållbarhetsansvarig på Länsförsäkringar Fondförvaltning. Tel. 070 – 162 70 84
Länsförsäkringars pressjour. Tel. 08 – 588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.