Länsförsäkringars privatekonom Elisabeth Hedmark inför 2005: ”Sälj bilen, sänk värmen och renovera huset”

Nu har riksdagen klubbat budgeten för nästa år och de sista privatekonomiska frågetecknen har rätats ut.

– Sälj bilen, sänk värmen och skaffa barn är åtgärder som främjas i den nya budgeten. Bilägarna är förlorare eftersom både bensin- och fordonsskatterna höjs nästa år. För husägarna blir den höjda elskatten en ytterligare belastning, säger Elisabeth Hedmark, privatekonom Länsförsäkringar. På plussidan finns bland annat slopad arvs- och gåvoskatt, sänkt inkomstskatt och höjt grundavdrag. Dessutom höjs milavdrag för arbetsresor liksom bostadstillägg för pensionärer och ROT-avdrag införs. – Sett i stort borde det bli mera i plånboken för hushållen nästa år. Men om kommunalskatterna höjs och bolåneräntorna stiger kan plus snabbt vändas till minus, säger Elisabeth Hedmark. Det är först under valåret 2006 som barnfamiljerna kan se fram emot ökningar på flera fronter. Då höjs beloppen i föräldraförsäkringen, barnbidrag och flerbarnstillägg höjs samtidigt som underhållsstöd och bostadsbidrag förbättras. För ytterligare information, kontakta Elisabeth Hedmark, privatekonom Länsförsäkringar 08-588 455 03 elisabeth.hedmark@lansforsakringar.se 073-920 01 90 Dag Rosander, presschef Länsförsäkringar AB 08-588 414 99 dag.rosander@lansforsakringar.se 073-96 414 99 Bilagor: Privatekonomiska förändringar 2005. Nyårslöften för bättre privatekonomi 2005.