Länsförsäkringsgruppen: Årsöversikt i sammandrag 2018

”Länsförsäkringsgruppens sakförsäkringsverksamhet redovisade ett rörelseresultat på 2,3 Mdkr för 2018. Baserat på 2018 års resultat kommer länsförsäkringsbolagen sammantaget att betala tillbaka minst 0,8 Mdkr i återbäring och rabatter till sina ägare - kunderna. Den goda tillväxten fortsatte under 2018, premieintäkten ökade med 5 procent. Däremot minskade kapitalavkastningen till 1,8 Mdkr. Börserna föll kraftigt under det fjärde kvartalet 2018, i jämförelse med en exceptionellt stark avkastning 2017. Totalkostnadsprocenten uppgick till 96, med något ökade skadekostnader under 2018, främst på grund av väderrelaterade skador. Därmed ökade skadeprocenten med 2 procentenheter till 76.

Länsförsäkringar AB-koncernen redovisade ett bra rörelseresultat på 2,4 Mdkr för 2018. Sakförsäkringsverksamheten bidrog med ett rörelseresultat på 0,5 Mdkr. Agrias goda tillväxt fortsatte, nu med verksamhet i sex länder. Fondförsäkringsverksamhetens rörelseresultat ökade till 0,7 Mdkr med ett förvaltat kapital om 126 Mdkr. Bankverksamheten fortsatte sin goda tillväxtresa under 2018, utlåningen ökade med 11 procent med fortsatt hög kreditkvalitet. Rörelseresultatet uppgick till 1,5 Mdkr. Resultatet påverkades av engångsposter relaterade till slutfasen av arbetet med att ersätta bankens IT-plattform. Den nya plattformen kommer att medföra nya möjligheter att ytterligare utveckla ledande digitala lösningar som efterfrågas av kunderna.

Det är mycket glädjande att Länsförsäkringar fick ytterligare bevis på styrkan i sitt varumärke och affärsmodell under 2018 - Länsförsäkringar hamnar i topp i flertalet av Svenskt Kvalitetsindex kundnöjdhetsmätningar 2018. Länsförsäkringars affärsmodell skapar även goda förutsättningar för långsiktigt samhällsansvar. Genom att inkludera hållbarhet i alla delar av affären kan vi bidra till att minska hållbarhetsrisker och samtidigt bidra till en positiv samhällsutveckling och affärsnytta. Under 2018 utsågs Länsförsäkringar till Sveriges mest hållbara försäkringsbolag av Sustainable Brand Index, och toppade Svensk Hållbarhetsranking i kategorin Bank och Finans.

I september 2018 tillträdde jag som vd på Länsförsäkringar AB, efter sex år som vd för Länsförsäkringar Stockholm. Att från ett delvis nytt perspektiv få möjligheten att fortsätta vara med och utveckla Länsförsäkringars position inom bank, sak- och pensionsförsäkring tillsammans med hela länsförsäkringsgruppen, är en stor och spännande uppgift.”, säger Fredrik Bergström, verkställande direktör, Länsförsäkringar AB, länsförsäkringsgruppens gemensamma bolag.

2018 i korthet

• Rörelseresultatet i länsförsäkringsgruppens sakförsäkringsverksamhet uppgick till 2 275 (7 078) Mkr, med en kapitalavkastning på 1 773 (6 969) Mkr. Återbäring och rabatter uppgick till 794 (1 798) Mkr.
  • Det försäkringstekniska resultatet i länsförsäkringsgruppens sakförsäkringsverksamhet uppgick till 1 781 (2 529) Mkr. Premieintäkt efter avgiven återförsäkring ökade med 5 procent till 26 752 (25 504) Mkr. Totalkostnadsprocenten uppgick till 96 (92).
  • Rörelseresultatet i Länsförsäkringar AB-koncernen uppgick till 2 351 (2 825) Mkr. Räntabiliteten på eget kapital uppgick till 9 (11) procent.
  • Rörelseresultatet i Länsförsäkringar Sakkoncernen uppgick till 460 (1 028) Mkr. Totalkostnadsprocenten uppgick till 94 (88).
  • Rörelseresultatet i Länsförsäkringar Bankkoncernen uppgick till 1 510 (1 599) Mkr. Räntenettot stärktes till 4 497 (3 996) Mkr.
  • Rörelseresultatet i Länsförsäkringar Fondliv ökade till 673 (600) Mkr. Premieinkomsten uppgick till 9 010 (9 133) Mkr. Provisions- och avgiftsintäkterna ökade till 1 671 (1 578) Mkr.
  • Resultatet i Länsförsäkringar Liv uppgick till 609 (3 121) Mkr.

Uppgifterna inom parentes avser motsvarande period 2017.

Fredrik Bergström, Vd Länsförsäkringar AB

fredrik.bergstrom@lansforsakringar.se, 070-532 26 60

Malin Rylander Leijon, CFO Länsförsäkringar AB
malin.rylander-leijon@lansforsakringar.se, 08-588 408 64, 073-964 08 64

Anna Glennmar, Investor Relations Länsförsäkringar AB
anna.glennmar@lansforsakringar.se, 08-588 417 42, 072-141 44 08

Fanny Wallér, Kommunikationsdirektör Länsförsäkringar AB
fanny.waller@lansforsakringar.se, 08-588 414 69, 070-692 77 79

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.