Lika många vattenskador i kök som i badrum

Vattenskadorna i våra kök fortsätter att öka och är uppe i cirka 29 000 läckage per år, en ökning med 45 procent på 10 år. Och trenden visar på en fortsatt stark ökning. Allt fler läckage beror på läckande diskmaskin eller kyl och frys med ismaskin. Fler och fler kök finns i öppna planlösningar med trägolv vilket också kan orsaka omfattande skador om vatten står och droppar under lång tid.

Köket är idag hemmets mittpunkt och innehåller allt fler vattenanslutna hushållsutrustningar. Idag kan ett modernt kök ha mellan 15 och 20 vattenanslutningar till kyl och frys med ismaskin, kaffe- eller diskmaskin, separat kolsyrekran, mikrovågsugnar med ånga och liknande. En typisk vattenskada i köket uppstår oftast genom att en koppling till en vattenledning står och droppar. Fukt och värme tillsammans med gipsskivor, trägolv och spånplattor ger en bra grogrund för mögel som i sin tur leder till ohälsa.

–De vanligaste är en läckande diskmaskin eller kyl och frys med ismaskin. Många gånger tål inte ens vattenledningen till hushållsmaskinen det tillåtna vattentryck som vi har i Sverige och livslängden på diskmaskiner är idag ofta bara 3-4 år innan de börjar läcka. Eftersom vattenmängden är så liten så märker vi inte läckan förrän det gått väldigt lång tid. Skadan blir oftast omfattande då det blir allt vanligare att köket ritas in i en öppen planlösning, i värsta fall kan det handla om att ett helt våningsplan skadas, säger Peter Bratt, skadeexpert på Länsförsäkringar.

Köken byggs idag i bästa fall enligt gamla byggregler som inte tar hänsyn till att vi idag har så mycket vattenanslutningar i köken.

– När en vatten- och mögeltillväxt är ett faktum innebär det risk för ohälsa och allergier, kostnader och praktiska problem för de boende. Vattenskador tar lång tid att reparera vilket gör att de boende kanske måste evakueras under upp till sex månader, säger Peter Bratt.

Men det går relativt enkelt att förhindra vattenskador anser Peter Bratt;

– Trenden visar att vattenskadorna i köken ökar medan de minskar i badrummen. Nu är det dags att styra upp byggreglerna. Det effektivaste vore om alla som kan, installerar en vattenfelsbrytare, en så kallad automatisk vattenavstängare som känner av läckaget i tidigt skede. Alla vattenanslutna maskiner ska ha ett fuktskydd under sig så läckagen inte skadar byggnaden och upptäcks i tidigt skede, säger Peter Bratt.

Så här kan du förebygga att vattenskador inträffar:

• Installation av vattenanslutna hushållsmaskiner som diskmaskiner, kyl och frys med ismaskin ska alltid utföras av ett behörigt VVS företag.
  • Kontrollera vattenledningarna i ditt diskbänkskåp regelbundet så att alla vatten- och avloppsanslutningar är täta.
  • Installera vattenfelsbrytare antingen på inkommande vattenledning som täcker hela husets vattenledningssystem eller anslut separat på vattenledningen till respektive hushållsmaskin.
  • Vattentätt golv i diskbänksskåp och vattentäta underlägg för kyl/frys och diskmaskin
  • Installera ett vattenlarm för cirka 350 kronor så upptäcker du eventuella läckage snabbare.

Peter Bratt, skadeexpert på Länsförsäkringar Tel.08-588 41913
Presskontakt Länsförsäkringar, Tel. 08 – 588 418 50

Citat

– Trenden visar att vattenskadorna i köken ökar medan de minskar i badrummen. Nu är det dags att styra upp byggreglerna. Det effektivaste vore om alla som kan, installerar en vattenfelsbrytare, en så kallad automatisk vattenavstängare som känner av läckaget i tidigt skede. Alla vattenanslutna maskiner ska ha ett fuktskydd under sig så läckagen inte skadar byggnaden och upptäcks i tidigt skede.
Peter Bratt