Många skador när grillsäsongen drar igång

Runt 500 personer skadas allvarligt vid grillning varje år och de flesta är under 20 år. Nästan 30 procent är små barn, tre år och yngre. Grillsäsongen leder också till flera gräsbränder och i vissa fall husbränder.

– På grund av slarv råkar många ut för brännskador. De bränner sig på själva grillen, men det är också vanligt att man får heta flagor i ögonen när man blåser på glöden, säger Peter Bratt, skadeexpert på Länsförsäkringar.

Drygt hälften av skadorna uppstår genom att man bränner sig på grillen. Man tar i heta galler och verktyg eller trampar på het grillkol eller briketter. De flesta klarar sig med behandling på akutmottagningen, men för 15 procent krävs fortsatt vård vid annan klinik eller inläggning på sjukhus.

Ungefär hälften av olyckorna äger rum på altaner, balkonger eller i trädgårdar. Övriga olyckor äger rum i den fria naturen, parker och samt på campingplatser och strandområden.

Tänk på att placera grillen på ett stadigt underlag, fritt från allt som är brännbart och inte heller för nära en byggnad eller ett träd. Lågor och glöd kan lätt flamma upp och tända eld på det som är brännbart i närheten. Tänk på att grillning kan resultera i gräsbränder och andra bränder som sprider sig snabbt.

– När du grillat klart, låt askan vara kvar i kolgrillen. Den kan se ofarlig ut, men det kan ta flera dygn innan den glödande kolen svalnar.

– Och viktigast av allt, ha uppsikt på små barn så att de inte springer in i eller på grillen, avslutar Peter Bratt.

Fler tips för att undvika olyckor och skador:

• Den bästa och säkraste glöden får du om du använder en elektrisk eldgaffel.

Om du inte har en eldgaffel eller är ute i det fria använd tändkuddar eller stearinbaserat tändpapper för att få fart på glöden, sista valet är tändvätska. Häll den alltid på otänd kol, spruta aldrig direkt på öppen låga eller glöd eftersom den låga som då uppstår kan leda till skador.

• Om du har gasolgrill använd den bara utomhus och kontrollera alltid att slangen mellan grillen och gasolflasken inte läcker. Släpp inte på gasol i mer än 5 sek innan tändning sker eftersom det då kan det uppstå en kraftig eldsvåda. Ha alltid locket öppet när tändning utförs och när grillen inte används ska gasolflaskan alltid stängas av.
  • Engångsgrillar är praktiska, men kräver också en hel del passning. Eftersom den precis som andra grillar blir varm även på utsidan, är det viktigt att underlaget den står på inte lutar och är brännbart. Släng den inte i soptunnan förrän du är säker på att den är helt släckt. För att vara på den säkra sidan – häll på minst en liter vatten och låt grillen stå i en timme innan du kastar den.

Källor: MSB och Länsförsäkringar.

Peter Bratt, skadeexpert på Länsförsäkringar, 070-162 78 88
Presskontakt Länsförsäkringar, telefon 08-588 418 50

Se också Länsförsäkringars Nyhetsrum.