Mest nöjda kunderna inom sakförsäkring finns hos Länsförsäkringar

Återigen har Länsförsäkringar de mest nöjda kunderna inom sakförsäkring på både privat- och företagsmarknaden. På marknaden för tjänstepension och privat pension hamnar Länsförsäkringar på andra plats.  Det visar den senaste undersökningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI).

– Det här är ett mycket fint kvitto och mycket glädjande. Länsförsäkringars styrka att verka och ta beslut lokalt genom 23 länsförsäkringsbolag visar sig återigen vara en bra modell. Privatkunderna med sakförsäkring ger oss högst kundnöjdhetsbetyg för fjärde året i rad, säger Anna Blom, vd Länsförsäkringar Kalmar Län.

Sett över en längre period har många branscher, bland annat bank, tappat i kundnöjdhet medan försäkring har klarat sig bra och ligger idag på ett genomsnittligt kundnöjdhetsvärde på 69,2.

När sakförsäkringsbolagen betygsätts får Länsförsäkringar kundnöjdhetsbetyget 74,0 (branschsnitt 72,3) och blir bäst i branschen på privatsidan. Företagskunder rankar också Länsförsäkringar högst med betyget 70,5 (branschsnitt 68,0) inom sakförsäkring. På marknaden för tjänstepension hamnar Länsförsäkringar på andra plats med betyget 70,8 (branschsnitt 67,8). Bland privatkunder på pensionsmarknaden är Länsförsäkringar på andra plats efter gruppen ”övriga bolag” med ett kundnöjdhetsbetyg på 72,3 (branschsnitt 69,7).

– Företagskunderna med sakförsäkring rankar oss åter som nummer ett och att Länsförsäkringar nu gått från en fjärde till en andraplats inom tjänstepension är mycket glädjande. Inom privat pension hamnar vi i topp bland de namngivna bolagen och återtar förstaplatsen som vi hade 2015 och 2016, säger Anna Blom.

Läs mer: http://www.kvalitetsindex.se/branschmatningar/forsakring/ eller https://www.lansforsakringar.se /privat/om-oss/om-lansforsakringsgruppen/utmarkelser/

Anna Blom, vd Länsförsäkringar Kalmar Län, 0480-691 15

Presskontakt Länsförsäkringar, 08-588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.