Nu ökar risken för gräsbränder – elda rätt

Flera gräsbränder har redan rapporterats runt om i landet, och nu väntas ännu varmare väder. Risken för gräsbränder är som störst innan det nya gräset fått fart. Om du är oaktsam är det inte säkert att försäkringen täcker skadorna som elden orsakar.

Oftast är det vinden som gör att gnistor far iväg och antänder byggnader och skogsmark. Risken för att elden ska sprida sig och bli en brand är störst under eftermiddagen eftersom det då är som varmast och torrast i luften. Det är också vanligt att vinden är kraftigare och mer byig på eftermiddagen.

Av miljö- och hälsosynpunkt är det normalt förbjudet att elda i tätbebyggda områden. I vissa kommuner kan det ändå vara tillåtet att elda grenar och löv från din trädgård utomhus under särskilda tidsperioder. Kontakta din kommun för att ta reda på vilka regler som gäller där du bor.

– Ofta kan det vara snabbare och enklare att köra trädgårdsresterna till en återvinningscentral som anvisas av kommunen än att elda det i sin trädgård. Men om du ska elda utomhus måste du ta reda på vilken brandrisk som råder i ditt område om den inte är uppenbart låg, det underlättar också i kontakten med försäkringsbolaget om det sker en olycka, säger Susanne Fagerberg, skadechef på Länsförsäkringar Uppsala.

När du ska elda

• Elda inte när det blåser hårt.
  • Elda minst tio meter från byggnader.
  • Vattna en skyddszon på två meter.
  • Ha tillgång till vatten när du eldar i trädgården.
  • När du har eldat färdigt måste du försäkra dig om att brasan blir ordentligt släckt. Kratta ut glöden och dränka den med vatten och vattna marken runt eldningsplatsen.
  • För lantbruk där stora ytor ofta ska brännas ska du ha ett skyddsavstånd på minst 75 meter till byggnader.

Brandriskprognoser visar brandrisken där du bor

Titta på SMHI:s brandriskprognoser som visar risken för både gräs- och skogsbrand där du bor. Prognoserna uppdateras en gång per dygn.

Från 1 mars, då gräsbrandsprognoserna startar, lägger MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) ut en karta över gräsbrandrisken i landet. Där kan du även hitta appen Brandrisk Ute som håller koll på brandrisken i skog och mark.

För ytterligare information kontakta gärna:
Susanne Fagerberg, skadechef Länsförsäkringar Uppsala, 070-609 56 89
Presskontakt Länsförsäkringar, 08-588 418 50