Ny förvaltare av Länsförsäkringars två Europafonder

Länsförsäkringar inleder i februari ett samarbete med Goldman Sachs Asset Management (GSAM), en av världens största förvaltare.

GSAM kommer att sköta den löpande förvaltningen av Länsförsäkringars två Europafonder: Europafond och Mega Europa. – Vår övertygelse är att Goldman Sachs Asset Management har mycket goda förutsättningar att skapa hög avkastning och ökad trygghet. Deras kvantitativa Europateam har historiskt goda resultat och är känt för kontinuitet och riskkontroll i förvaltningen, säger Åke Gustafson, vd Länsförsäkringar Fonder. GSAM ersätter därmed förvaltaren ABN Amro i dessa två fonder. – Det är fortfarande Länsförsäkringar som sätter riskmandat och ansvarar för totalavkastningen, säger Åke Gustafson. Länsförsäkringars två Europafonder hade den sista november tillsammans cirka 83 000 kunder och en förvaltad volym på cirka 3,7 miljarder kronor. För ytterligare information, kontakta: Åke Gustafson, vd Länsförsäkringar Fonder, 08-588 409 49, 073-964 09 49 ake.gustafson@lansforsakringar.se Dag Rosander, presschef Länsförsäkringar AB, 08-588 414 99, 073-964 14 99 dag.rosander@lansforsakringar.se