Ny placeringsinriktning i Länsförsäkringars Branschfokusfond

Ny placeringsinriktning i Länsförsäkringars Branschfokusfond Den 1 januari 2002 ändrar Länsförsäkringars Branschfokusfond placeringsinriktning. Fonden kommer från årsskiftet att placera i tio till tolv branscher, i stället för fem. - Länsförsäkringars Branschfokusfond är en global aktiefond som tidigare placerat i fem tillväxtbranscher som vi bedömt har de bästa förutsättningarna, vad gäller långsiktig vinsttillväxt. Förändringen vi gör innebär att fonden kommer att placera i fler branscher och i branscher som vi bedömer ger bäst avkastning också i ett kortare perspektiv, säger Mats Govenius, vice VD i division Fond. Risknivån kommer även i fortsättningen att vara relativt hög, men förväntas inte öka jämfört med tidigare placeringsinriktning. Nytt jämförelseindex blir MSCI World Index. Förvaltningsavgiften är som tidigare 1,5 procent per år. Ny förvaltare för fonden blir från årsskiftet Lars Bredenberg. För ytterligare information kontakta: Mats Govenius 08-588 409 16 Vice VD division Fond 073-964 09 16 mats.govenius@lansforsakringar.se Mikael Östlund 08-588 410 94 Informationschef Länsförsäkringar 070-553 12 82 mikael.ostlund@lansforsakringar.se Länsförsäkringar är med 24 självständiga länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB Sveriges enda kundägda och lokalt förankrade försäkringsgrupp. Länsförsäkringar har ett brett utbud av försäkringar och finansiella tjänster för företag och privatpersoner. Länsförsäkringar är marknadsledande inom svensk sakförsäkring. Marknadsandelen uppgår till cirka 28 procent. Marknadsandelen inom liv- och pensionsförsäkring är cirka 8 procent och inom bank cirka 2,5 procent. I Länsförsäkringar ingår även bank, kapitalförvaltningsbolag, livbolag, fondbolag samt Agria Djurförsäkring. Länsförsäkringar förvaltar tillgångar om drygt 190 miljarder kronor. Premieinkomsten uppgick år 2000 till drygt 19 miljarder kronor. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/12/20011212BIT00670/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/12/20011212BIT00670/bit0002.pdf