Pensionsspararna byter Sverige mot högre risk i Asien och tillväxtmarknader under januari

Under januari valde Länsförsäkringars fondförsäkringskunder främst Asienfonder och Tillväxtmarknadsfonder. Aktiviteten bland kunderna fortsätter också att öka. Det visar fondstatistik från Länsförsäkringar.

– I januari fortsatte våra fondförsäkringskunder att välja aktiefonder med hög risk framför stabila räntealternativ. Vi ser också att spararna lämnar hemmamarknaden Sverige. Oro över svenska banker samt sämre vinstutveckling för några enskilda bolag som H&M och Ericsson har fått svenska aktier att utvecklats sämre än globala. Spararna söker sig istället till högre risk i tillväxtmarknader och i vissa branschfonder, kategorier som utvecklats starkt de senaste månaderna. Svag utveckling på bostadsmarknaden syns också genom att kunderna fortsätter att sälja fastighetsfonder, säger Jim Rotsman, Produktchef inom Länsförsäkringars fondlivverksamhet.

Under januari gjordes 12 procent fler fondbyten jämfört med föregående månad och 31 procent fler byten jämfört med samma månad 2017.

– Aktiviteten bland kunderna ökar, Vi ser tydligt hur de kunder som är aktiva följer trenderna på marknaden och agerar. Samtidigt ser vi allt som oftast att många blickar bakåt och fattar beslut på historisk avkastning. Det är positivt om kunderna ser över sina placeringar löpande samtidigt ska man inte glömma att pensionssparande är långsiktigt. Det är därför viktigt att planera sitt sparande utifrån riskvilja och placeringshorisont, säger Jim Rotsman.

Läs mer här

Jim Rotsman, Produktchef, Länsförsäkringar Fondliv, 08-588 402 82