Pensionsspararna sökte trygghet i räntefonder under en stormig februarimånad

Under februari köpte Länsförsäkringars fondförsäkringskunder Räntefonder och sålde Sverige och Branschfonder. Aktiviteten bland kunderna var fortsatt hög och under månaden flyttades betydligt större volymer per dag än under januari. Det visar fondstatistik från Länsförsäkringar.

– I februari ser vi att våra pensionskunder fördelat om och tagit ner risken i sitt sparande under en turbulent månad. Vi kan se att de aktiva pensionskunderna lämnade börsen. Det gällde framförallt de tidigare favoriterna Sverigefonder och Branschfonder, som exempelvis Fastighetsfonden. Vid en turbulent marknad är det extra viktigt med en långsiktig horisont på sitt sparande. Det gäller att inte vara förhastad när börsen svänger och försöka tajma marknaden. Samtidigt tycker jag att det är bra att kunderna agerar och ser över risken, säger Jim Rotsman, Produktchef, Affärsenhet Liv.

Under februari gjordes något fler fondbyten jämfört med föregående månad. Volymerna som flyttades ökade dock med 45 procent jämfört med januari.

– Vi ser en något högre aktivitet bland kunderna i februari. Men framförallt ser vi att betydligt större volymer flyttades och att kunderna som normalt har flera innehav bara köpt en fond eller kategori, och då främst räntefonder. Vi ser att volymerna som köpts och sålts i början av februari i år till och med är dubbelt så stora som vid Brexit eller det amerikanska presidentvalet, säger Jim Rotsman.

Läs mer om Länsförsäkringars fondutbud > >

Jim Rotsman, Produktchef, Länsförsäkringar Fondliv, 08-588 402 82