Privatekonomen: ”därför bör alla skaffa frihetskapital”

Så många som 70 procent av svenskarna tror att ekonomi kan vara en bidragande orsak till att stanna i en dålig relation som man egentligen vill lämna. 17 procent uppger att de befinner sig på en dålig arbetsplats och hade velat byta om de hade haft ekonomiska förutsättningar. Det visar en ny undersökning som Novus genomfört bland över 2700 svenskar på uppdrag av Länsförsäkringar. Nu uppmuntrar Länsförsäkringar fler att spara ihop till ett frihetskapital, för att kunna ta sig ur en situation man inte gillar.

Undersökningen visar att 88 procent av svenskarna inte känner till begreppet ”fuck off-kapital” eller ”frihetskapital” som är Länsförsäkringars tolkning. Genom att prata om frihetskapital vill Länsförsäkringar som bank uppmuntra fler till att investera i sig själva och samtidigt förändra synen på sparande.

– Enkelt uttryckt är frihetskapital sparade pengar som du har på kontot och kan använda för att avbryta situationer du inte vill vara i, eller säga ja till drömmar som att starta eget eller ta ledigt. Pengar som ger dig frihet helt enkelt, säger Elisabeth Hedmark, privatekonom på Länsförsäkringar.

Till skillnad från att spara till att konsumera är ett frihetskapital något man sparar till för att i framtiden kunna ta beslut som blir bäst för en själv, och veta att man har de ekonomiska möjligheterna att ta de besluten. Resultaten från undersökningen visar att var fjärde svensk (27 procent) har mindre än 20 000 kr på sparkontot och 22 procent sparar sporadiskt när de får pengar över. Var tioende person, nio procent, saknar helt ett sparkonto.

– Hur mycket pengar man behöver spara ihop för att ha ett frihetskapital är individuellt men ett mål kan till exempel vara att spara ihop en, två eller tre månadsinkomster. Det viktigaste är inte hur mycket pengar man har sparat, utan att man börjar se på sitt sparande som en investering i en själv. Då blir det dessutom roligare, säger Elisabeth Hedmark.

Elisabeth Hedmarks topp tre tips på hur du skaffar frihetskapital

1. Vad är frihetskapital för dig?
Förmodligen har du stenkoll på vad du sparar till när målet är konsumtion. Samma logik kan du använda när du sparar ihop till ditt frihetskapital. Vill du kunna gå ner i arbetstid, flytta utomlands eller helt enkelt ha en buffert i livet? Fundera över vad frihetskapital är för dig, vad du kan tänkas använda det till i framtiden och planera ditt sparande utifrån det.

2. Ha ett eget sparande
Oavsett om du lever i en relation eller inte är det viktigt att du har ett eget sparande. Kom också ihåg att ha olika sparanden för olika ändamål, så får du en bättre överblick och undviker att blanda ihop pengarna du har sparat till semestern och pengarna till pensionen. Om du är i en relation – tänk på att det i vissa fall kan vara bra att göra sparpengarna till enskild egendom, för att vara säker på att pengarna tillhör dig vid en eventuell separation.

3. Håll koll på ditt sparande
Kom ihåg att följa utvecklingen och håll koll på ditt sparande. Eftersom ambitionen med ditt frihetskapital kan förändras från år till år är det viktigt att du ser över ditt sparande en gång om året. Då kan du anpassa det efter var du befinner dig i livet och hur dina sparmöjligheter ser ut. Vissa år kanske du sparar mer och andra mindre. Det viktigaste är att du sparar – varje krona kan användas för din frihet i framtiden.

Fler tips finns på www.frihetskapital.se

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Länsförsäkringar 2017. Undersökningens syfte är att kartlägga allmänhetens inställning till ekonomisk frihet. Den är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel. Målgruppen för undersökningen är personer från den svenska allmänheten 18 - 79 år. Totalt har 2714 intervjuer genomförts.

Elisabeth Hedmark, privatekonom på Länsförsäkringar, 073-96 419 69
Presskontakt Länsförsäkringar, 08-588 418 50