Så klarar du ekonomin som student

På måndag nästa vecka drar höstterminerna igång runtom i landet och många ställs inför en ny ekonomisk tillvaro som studenter. Eftersom studiebidraget höjdes den 1 juli i år får många ett välkommet tillskott i kassan. Frågan är dock om det räcker. Ta gärna del av tips på hur du får studentbudgeten att gå ihop.

Det bästa sättet att hitta rätt i den nya ekonomin är att göra en budget. Sjukt tråkigt tycker kanske många, men nödvändigt för att förstå hur studentvardagen kommer att se ut. I början av terminen har man också ofta stora utgifter, som exempelvis kurslitteratur.

När Länsförsäkringar gör en exempelbudget är det tydligt att det krävs att studenter tänker till för att få budgeten att gå ihop. Det gäller att prioritera bland utgifterna och välja i vilken kategori man kan spendera mer eller mindre. Det valet är förstås högst personligt.

– Min uppmaning till alla studenter är att göra en genomgång av utgifter och inkomster så att du vet hur mycket du kan lägga på respektive kategori. Planera också i god tid hur du ska hantera de månader som du inte får studiemedel, till exempel genom att söka ett extrajobb i tid, säger Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar.

Exempelbudget per månad för heltidsstuderande i studentlägenhet:

Inkomst Utgifter
Bidrag 3 164 kr Hyra 4 000 kr
Lån 7 280 kr Mat (lagas hemma + lunchlådor) 2 000 kr
Totalt 10 444 kr El 120 kr
Hemutrustning 570 kr
Medier och mobiltelefon 734 kr
Hemförsäkring 90 kr
Personlig hygien 490 kr
Kläder och skor 690 kr
Fritid 680 kr
Kollektivtrafik 550 kr
Kåravgift och kurslitteratur 520 kr
Totalt 10 444 kr
Resultat 0 kr

Källa: Konsumentverket och Länsförsäkringar

Tips för att få studentbudgeten att gå ihop:

Ta med matlåda och kaffe i termos

Laga lite mer till middagen så att du får över till en matlåda nästa dag. Kom överens med några vänner om att ni turas om att ta med kaffe i en termos varje dag som ni delar på.

Ansök om bostadsbidrag
Du kan under vissa omständigheter ha rätt till bostadsbidrag om du är under 29 år. Räkna och ansök hos Försäkringskassan. Håll koll på hur mycket du kan tjäna om du jobbar extra.

Se över kostnader för abonnemang

Många av dina återkommande utgifter kan bli betydligt lägre genom studentrabatter, t ex el.

Cykla istället för kollektivtrafik
Att åka kollektivt är en stor kostnad varje månad. Cykla är billigare och ger dessutom motion.

Tänk till en extra gång innan köp

Försök att undvika impulsköp. Om du blir frestad att köpa något, bestäm med dig själv att vänta 24 timmar innan du gör köpet så att det inte sker på impuls utan förhoppningsvis blir mer genomtänkt.

Det kan bli dyrt i längden att inte ha en hemförsäkring
Det kan kännas som en stor utgift men om något händer kan det bli dyrt. Många försäkringsbolag har bättre priser för studenter.

Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar. Tel. 076-109 27 30
Länsförsäkringars pressjour, Tel. 08 – 588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.