Se upp med oljan - hälften av köksbränderna startar vid spisen

Många bostadsbränder startar vid köksspisen, det visar statistik från Länsförsäkringar. En vanlig orsak är oljan som vi använder oftare nu än förr vid matlagning och bakning.

Köket är den plats i hemmet där flest bränder sker, och det är oftast vid spisen det startar.

Nära hälften av alla bränder startar vid köksspisen. Idag använder vi också mycket oftare olja istället för smör när vi lagar mat och bakar.

– Smör och margarin börjar först lukta och ryka, medan olja ”exploderar” direkt och ger stora lågor, säger Peter Bratt, skadeexpert på Länsförsäkringar.

En annan vanlig brandorsak är att vi använder spisen som avlastningsyta. Råkar någon sedan komma åt spisvredet kan de kvarglömda sakerna ta eld.

– I köket pågår många aktiviteter samtidigt, vi lagar mat, pratar i mobilen, kollar mejl, lyssnar på radio och läser läxor. Då har vi inte full koll på det som står på spisen. I vissa situationer använder vi också spisen som avlastningsyta för brödkorgen eller grytunderlägget. Så sätter någon på spisen utan att tänka sig för, säger Peter Bratt, skadeexpert på Länsförsäkringar.

I snitt över året är knappt en fjärdedel av bränderna i kök orsakas av levande ljus enligt Länsförsäkringars skadestatistik. I december är varannan brandskada orsakad av levande ljus.

Viktiga råd för att undvika bränder:

• Uppstår en olje-/smörbrand på spisen kväv elden med en brandfilt, använd aldrig vatten.
  • Kontrollera alltid en extra gång att du stängt av spisen och att du inte lämnar kvar något ovanpå spisen.
  • Släck alltid de levande ljusen när du lämnar rummet.

• Använd bara ljusstakar av obrännbart material och se till all ljusen står stadigt.

• Ställ inte ljusen för nära gardiner.

• Stäng av den elektriska adventsljusstaken med strömbrytare eller genom att dra ur kontakten, inte genom att skruva ur ett av ljusen.
  • Brandvarnare räddar liv, ha gärna flera uppsatta och utspridda på samtliga våningsplan framför allt i sovrum där det också finns tv-apparater, datorer och telefonladdare.

• Du ska ha en lättillgänglig brandsläckare och en brandfilt hemma. Det kan vara avgörande för hur stor skada branden orsakar.

För ytterligare information kontakta gärna:

Peter Bratt, skadeexpert på Länsförsäkringar, 070-162 78 88

Presskontakt Länsförsäkringar, 08-588 418 50

Citat

– I köket pågår många aktiviteter samtidigt, vi lagar mat, pratar i mobilen, kollar mejl, lyssnar på radio och läser läxor. Då har vi inte full koll på det som står på spisen. I vissa situationer använder vi också spisen som avlastningsyta för brödkorgen eller grytunderlägget. Så sätter någon på spisen utan att tänka sig för.
Peter Bratt, skadeexpert på Länsförsäkringar.