SKI: Vi har nöjdast fastighets- och bolånekunder

De nöjdaste bolånekunderna, och de nöjdaste företagen med fastighetslån, finns hos Länsförsäkringar. Det berättar Svenskt Kvalitetsindex, SKI, i dag.

– Det här är ett bevis på att vi med framgång lever efter vårt närhetskoncept och att kunderna uppskattar det vi gör. Särskilt glädjande är det att våra företagskunders fastighetslån skapat sådan nöjdhet, säger Johan Agerman, vd på Länsförsäkringar AB.

SKI är Sveriges största kundundersökning. Tidigare under året har de konstaterat att Länsförsäkringar har de mest nöjda kunderna inom bank generellt* och inom sakförsäkring privat:

– Länsförsäkringar har ett kundnöjdhetsindex på över 73 för både bo- och fastighetslån. Det visar att deras helhetskoncept som både bank- och försäkringsbolag går mot strömmen och upplevs som positivt av kunderna. Länsförsäkringar har dessutom nöjda kunder i alla ålderskategorier, ett resultat som skiljer sig från en del andra aktörer på marknaden, vars kundnöjdhet ökar ju äldre kunderna är, skriver SKIs analytiker Kristine Nordström.

Hon konstaterar också att Länsförsäkringar är den bank vars kunder i högst utsträckning har besökt ett av bankens kontor under det gångna året.

Samhällsansvar och prisvärde ger nöjda kunder

SKIs rapport visar också att ”sambandet mellan samhällsansvar och prisvärde är tydliga drivkrafter för nöjda kunder i år. Det handlar inte bara om att ha ett brett kontorsnät för en bank. De digitala tjänsterna kompletterar snarare än ersätter den personliga kontakten”.

*Gäller bland de namngivna bankerna i SKIs undersökning

Johan Agerman, vd på Länsförsäkringar AB. Tel. 070-348 93 50
Pressjouren. Tel. 08-588 418 50