Stor risk för stölder när båten är på land

Hösten är här och nu läggs båtarna upp på land. Risken för att råka ut för stöld ökar markant, och särskilt stöld av båtmotorn. Den största risken tar de som ställer upp sina båtar på fritidsstället, långt från sitt permanenta boende.

Mellan åren 2007 och 2011 anmäldes nära 1 300 stulna båtmotorer till Länsförsäkringar. Och båtägarna ersattes med sammanlagt 57 miljoner kronor.

Flertalet av de som drabbas har sin båt på tomten till fritidsstället.

– De flesta stölder sker när båten är på land och många upptäcker inte stölden förrän på våren när det är dags för sjösättning, säger Rikard Elleberg, chef för båtavdelningen på Länsförsäkringar. Det bästa rådet är att ha båten inlåst inomhus där den inte syns eller att montera av motorn/drevet från båten om den skall förvaras utomhus. Och glöm inte att titta till båten även vintertid.

Majoriteten av de motorer som stjäls är utombordare och moderna fyrtaktare är mest attraktiva.

– Det är väldigt trist att komma ut till båten på våren och upptäcka att motorn är borta, de dyraste kan ju kosta upp till 300 000 kronor, säger Rikard Elleberg. Om det absolut inte går att låsa in båten, så är nästa råd att åtminstone låsa in motorn. Då finns ett hinder som gör det svårare för tjuvarna.

Stölderna är välorganiserade och det är professionella ligor som står för merparten av stölderna.

Länsförsäkringar har 83 000 båtar försäkrade, vilket ger en marknadsandel på 28,8 procent. De senaste sex åren har Länsförsäkringar tagit emot 1 293 anmälningar om stöld. Under samma period ersattes båtägare med 57 miljoner kronor för stulna båtmotorer.

Vanligaste stulna motormärken (utombordare) 2007-2012 (per den 111231):

Yamaha, 525 st

Mercury, 201 st

Suzuki, 194 st

Honda, 154 st

Evinrude, 54 st

Johnson. 58 st

Mariner, 38

Tohatsu, 63 st

Tips för att förhindra stöld under vinterförvaringen:

• Lägg båten på en plats som du kan besöka kontinuerligt.
  • Förvara båten/motorn inomhus.
  • Samverka båtgrannar emellan.
  • Skaffa en spårsändare som signalerar om någon bryter strömmen eller rör kablarna.
  • Märk motorn med en stöldskyddsmärkning, gärna på flera ställen på motorn.

Rikard Elleberg, chef båtavdelningen, Länsförsäkringar
Telefon: 031-63 16 44, 0705-43 16 44

Presskontakt Länsförsäkringar
Telefon: 08-588 418 50

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna en helhet av bank- och försäkringstjänster. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring och genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär.