Stulna båtmotorer – nu strömmar anmälningarna om stölder in

Åren 2009 till 2013 anmäldes fler än 1 500 stulna båtmotorer till Länsförsäkringar. Det kostade drygt 68 miljoner kronor att ersätta dessa. Störst risk att få motorn stulen tar den som förvarar båten utomhus med motorn på båten.

Anmälningarna om stulna båtmotorer strömmar in eftersom det för många är första gången de tittar till båten efter vintern.

– Många utombordsmotorstölder sker när båten är på land. Stölden upptäcks tyvärr ofta långt efter den inträffat och då minskar chansen att få tillbaka motorn, säger Rikard Elleberg, chef för båtavdelningen på Länsförsäkringar.

Även om försäkringen ersätter hela eller delar av värdet på en stulen motor är det ett tråkigt sätt att börja båtsäsongen på. Går det inte att låsa in hela båten så ta åtminstone av och lås in motorn under vintern.

Stölderna är välorganiserade då det ofta är professionella ligor som stjäl motorerna. Moderna fyrtaktsmotorer är mest stöldbegärliga.

Länsförsäkringar, som försäkrar flest båtar i Sverige, har 82 000 fritidsbåtar försäkrade.

De senaste sex åren har Länsförsäkringar tagit emot 1 506 anmälningar om motorstöld. Under samma period ersattes kunderna med 68,5 miljoner kronor för stulna båtmotorer.

Tips för att förhindra stöld under vinterförvaringen:

• Förvara motorn inomhus.
• Samverka med grannarna och utbyt information om misstänkta händelser i närområdet.
• Montera spårningsutrustning i motorn som larmar om strömmen bryts eller någon rör kablarna.
• Stöldskyddsmärk motorn. Stöldskyddsföreningen eller serviceverkstaden har metoderna.
• Förvara helst båten på en plats du ofta har uppsikt över.

Kolla också om det finns ”Båtsamverkan” där du bor eller har din båt. Den bygger på samma princip som Grannsamverkan som finns över hela landet. Grannarna, eller i det här fallet båtägarna, arbetar gemensamt för att skydda sin egendom och förebygga brott

De mest stulna utombordsmotorerna 2009-2013 från Länsförsäkringars båtkunder (per den 20131231):

Yamaha, 577 st
Mercury, 236 st
Suzuki, 200 st
Honda, 194 st
Evinrude, 44 st
Johnson.
42 st
Mariner, 30 st
Tohatsu, 83 st

Rikard Elleberg, chef båtförsäkring, Länsförsäkringar ,031-631644, 0705-431644
Presskontakt Länsförsäkringar, 08-588 418 50

Se också Länsförsäkringars Nyhetsrum.