Tre av fyra män är emot kvotering

Övervägande delen av de svenska männen är emot kvotering till bolagsstyrelserna. Det visar en undersökning som Länsförsäkringar just genomfört bland 2 000 svenskar. Kvinnorna är av en annan åsikt och undersökningen visar att nästan var tredje kvinna är för kvotering.

I Sverige har andelen kvinnor i börsstyrelserna ökat kraftigt under 2000-talet och det verkar ha stabiliserat sig kring 23 procent* och idag är det fortfarande 38 bolag som inte har en enda kvinna i styrelsen. Det kan jämföras med ledningsgruppen hos börsbolag där kvinnor utgör 17 procent och 86 bolag saknar kvinnor.

– Det kanske är dags att göra någonting åt de här siffrorna. I dag finns det många kvinnor som är intresserade av att delta i styrelsearbetet men jag upplever många gånger att vi är våra egna hinder. Vi kvinnor är kanske lite för rädda för att förslå en annan kvinna till ett styrelseuppdrag och tror att ansvaret ligger hos den som ger förslaget istället för den som tar uppdraget. Män föreslår gärna en bekant eller en person i det egna nätverket, och då är det ju enklare, säger Eva Gottfridsdotter-Nilsson på Länsförsäkringar.

*AllBright – ”Lika barn leka bäst.”

Diagram 1 (%)                                                 Diagram 2 (%)

Diagram 1
Anser du att en könskvotering är ett bra sätt att få in fler kvinnor i svenska bolagsstyrelser (Kön)?

Diagram 2
Anser du att en könskvotering är ett bra sätt att få in fler kvinnor i svenska bolagsstyrelser (Ålder)?

Eva Gottfridsdotter-Nilsson, VD för Länsförsäkringar fondförvaltning, Tel. 073 – 964 29 57
Länsförsäkringars pressjour, Tel. 08 – 588 418 50