Vanligare att anställda i småföretag oroas över pensionen än företagarna själva

4 av 10 anställda i småföretag oroar sig för pensionen medan bara 3 av 10 av småföretagarna själva gör det. Oron är lika stor bland kvinnliga som hos manliga företagare. De som oroar sig mest är de som befinner sig ”mitt i livet”.

Fler anställda i småföretag än ägare till företagen oroar sig för sin pension. Bland de anställda oroar sig 4 av 10 medan bara 3 av 10 småföretagarna gör det.

– Jag kan förstå att det finns en oro för hur pensionen ska bli. Tipset för alla är att ta tag i tjänstepensionsfrågan och ta reda på så mycket man kan om sin pension. Det enklaste är att fråga sin arbetsgivare om företaget erbjuder tjänstepension. Man kan även gå in på minpension.se och se hur det ser ut, säger Tua Holgersson, vd på Länsförsäkringar Fondliv.

Bland småföretagare är det fler som oroar sig för pensionen när man är mellan 30 och 49 år. Här oroar sig 42 procent för sin pension jämfört med 36 procent bland dem som är 50-64 år. Kvinnliga och manliga företagare oroar sig i ungefär samma utsträckning.

– Att fler småföretagare oroar sig när de befinner sig mitt i livet är inte förvånande. Det är oftast då ekonomin är som mest ansträngd. Många bildar familj och köper större bostad. Trots att det i den allmänna debatten talas om att kvinnors pensioner riskerar bli lägre än männens, ser vi ingen större skillnad mellan hur manliga och kvinnliga företagare oroar sig för pensionen, säger Tua Holgersson.

Tips och råd till småföretagare eller anställda i småföretag

• När du får nytt jobb - ställ frågan om det finns tjänstepension och sjukförsäkring.

• För egenföretagare gäller att ta in avsättningen i företagets lönsamhetskalkyl.

• Du som har ett nystartat företag kan överväga att enbart se till att ordna med trygghetsbitarna – sjuk- och olycksfallsförsäkring under första året.

• Om du kan, ta ordentlig lön – helst minst 7,5 basbelopp (332 250 kronor 2016). Det är viktigt eftersom både allmän sjukförsäkring och allmän pension baseras på inkomsten.

• Gå in på minpension.se för att se hur det ser ut just för dig.

• Ta hjälp av en rådgivare om du inte hinner eller tycker det är svårt.

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes med hjälp av webbintervjuer med 1 000 småföretagare med upp till 20 anställda och bland lika många anställda i småföretag. Intervjuerna gjordes av PFM Research AB på uppdrag av Länsförsäkringar. Frågan som ställdes: Är du orolig för din pension?

Tua Holgersson, vd Länsförsäkringar Fondliv, 070- 566 0383
Presskontakt Länsförsäkringar, 08-588 418 50

Citat

– Jag kan förstå att det finns en oro för hur pensionen ska bli. Tipset för alla är att ta tag i tjänstepensionsfrågan och ta reda på så mycket man kan om sin pension. Det enklaste är att fråga sin arbetsgivare om företaget erbjuder tjänstepension. Man kan även gå in på minpension.se och se hur det ser ut.
Tua Holgersson, vd Länsförsäkringar Fondliv