Var femte löntagare saknar avtalspension

Var femte anställd i Sverige saknar avtalspension från sin arbetsgivare. Andelen som har avtalspension från arbetsgivaren ökar med stigande inkomst. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.

Var femte löntagare saknar avtalspension från arbetsgivaren. Samtidigt svarar nästan var tionde att de inte vet om de har avtalspension eller inte. Beräkningar visar att de flesta inte kommer att ha mer än 50-65 procent av sin slutlön i pension. Därför är varje del av pensionen viktig.

– För många människor kommer avtalspensionen att vara en betydande del av den framtida pensionen. På lång sikt handlar det om stora pengar och har man avtalspension kan man göra egna val och på så sätt påverka den slutliga pensionen, säger Håkan Danielsson, VD Länsförsäkringar Liv.

Avtalspension gäller för alla anställda på arbetsplatser med kollektivavtal. Avtalspensionen styrs genom kollektivavtal mellan fackförbund och arbetsgivare och det är arbetsgivaren som betalar in premien. Man har möjlighet att påverka storleken på sin framtida pension genom valet av pensionsförvaltare och sparform.

Fråga: Har du genom din anställning avtalspension som din arbetsgivare betalar?

Ja 73 procent
Nej 19 procent
Vet ej 8 procent

Om undersökningen:

Totalt har 8 613 personer mellan 16 och 69 år intervjuats av Hermelin Nordic Research på uppdrag av Länsförsäkringar. Resultatet är uppdelat på kön, ålder, inkomst och län.

Håkan Danielsson, VD Länsförsäkringar Liv
hakan.danielsson@lansforsakringar.se