Vilka krav gäller för uthyrning av fritidshuset

Ett sätt att göra semestern billigare är att hyra ut din bostad medan du är bortrest. Eller att hyra ut ditt sommarhus under perioder som du inte nyttjar det. Tänk dock på att reglerna skiljer sig lite åt beroende på om man väljer att hyra ut sitt fritidshus eller sin bostadsrätt. Och hur påverkar de nya amorteringsreglerna eventuella lån till fritidshuset?

Många fritidshus står tomma under långa perioder men kostar ändå pengar året om. Amorteringskrav, räntekostnader, el, värme, försäkringar och underhåll uppgår ofta till flera tusenlappar per månad. Genom att hyra ut fritidshuset under några veckor per år går det att få in pengar som i vissa fall kan täcka kostnaderna för att äga det. Men tänk på att skriva ett kontrakt vid uthyrningen där det framgår hyrestid, betalning och annat praktiskt som annars kan förorsaka bekymmer.

Schablonavdraget är 40 000 kronor om året per fritidshus och ett avdrag med 20 procent av hyresintäkten, vilket innebär att du totalt kan få 50 000 kronor per år skattefritt. Hyresinkomst över det beskattas med 30 procent. Det innebär exempelvis att om du hyr ut sommarhuset under fyra veckor för 8 000 per vecka får du totalt 32 000 kronor som då är skattefritt. Lyckas du hyra ut fler veckor eller ta högre pris, och får in en hyresinkomst på totalt 80 000 kronor, blir skatten 7 200 kronor. (Räkna bort 20 procent på 80 000 minska med 40 000 och skatten på 30 procent baseras på 24 000 = 7 200 kr)

– Det går även att använda schablonavdraget om du istället vill hyra ut din permanentbostad. Men kom ihåg att du först behöver kontrollera om du får hyra ut din bostad. Om du exempelvis bor i bostadsrätt är det viktigt att först få föreningens godkännande och för hyresrätt gäller hyresvärdens godkännande, säger Länsförsäkringars privatekonom Emma Persson.

Den som har en bostadsrätt får dra av schablonavgiften på 40 000 kronor och hela avgiften som man själv betalar för lägenheten under uthyrningstiden om hela bostaden hyrs ut. Hyr du inte ut hela bostaden får du bara dra av den del av avgiften som motsvarar den uthyrda delen.

– Avdragen får aldrig överstiga ersättningen och om du hyr ut lägenheten ett par veckor så får du bara dra av en del av avgiften den månaden. Och om du hyr ut en del i din lägenhet gäller att du bara får dra av den del av avgiften som motsvarar vad exempelvis ett uthyrt rum motsvarar av hela lägenheten, säger Emma Persson och påpekar att det finns bra information på Skatteverkets hemsida.

Schablonbeloppet på 40 000 kronor gäller per bostad, så man kan hyra ut både sin året runt-bostad och sitt fritidshus och göra avdrag för båda. Från och med den 1 juli 2014 får en bostadsrättsförening ta ut en särskild avgift från den som hyr ut sin bostadsrätt i andra hand för att täcka föreningens extra kostnader för andrahandsuthyrningen. Denna avgift får du dra av tillsammans med den avdragsgilla avgiften.

Tänk på detta om du behöver låna till köp av fritidshus

• Behöver du låna till fritidshuset gör banken en sedvanlig kreditbedömning med en bokalkyl över inkomster och utgifter. Ingen hänsyn tas dock till eventuella hyresinkomster.
  • Om du behöver höja ditt bolån för att exempelvis renovera din permanentbostad och äger ett fritidshus kan det vara värt att fundera på vilken fastighet du ska använda som säkerhet med tanke på amorteringskravet. Amorteringskravet beräknas nämligen per bostad, vilket gör att det kan vara värt att ta upp lånet i den bostad som är lägst belånad. Dock gäller det skärpta amorteringskravet för hushållets hela lånebild, vilket gör att om det totala lånet överstiger 4,5 gånger årsinkomsten ska det amorteras med 1 procent per år – oavsett belåningsgrad.

Priserna på fritidshus har ökat med 23 procent, enligt Fastighetsbyrån som har jämfört Svensk Mäklarstatistiks siffror för mars 2017 till februari 2018, och jämfört med samma period åren 2012/2013.

Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar. Tel. 076-109 27 30
Länsförsäkringars pressjour, Tel. 08 – 588 418 50

Pressrum med bilder, filmer och logotyper samt kontaktpersoner: https://www.lansforsakringar.se/om-oss/press-media/

Länsförsäkringar på Twitter: www.twitter.com/forsakringar

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.