Officiellt överlämnande av etanollastbilar till Arla samt invigning av ny tankstation

Report this content

Under våren 2016 aviserade Scania och Lantmännen Agroetanol att de gemensamt tagit initiativet till Etha - ett samarbete för hållbara tunga transporter. Den första partnern att ansluta till Etha var Arla som lagt beställning på 17 etanoldrivna fordon samt en anpassad tankstation att placeras i anslutning till mejeriet i Kallhäll. Besparingen av koldioxid per bil är ca 11,5 ton/år vilket motsvarar ca 11 200 km längre körning jämfört med fossilt drivmedel.

Bilarna har nu successivt satts i drift och vi vill därmed inbjuda till en officiell överlämningsceremoni och till invigning av tankstationen. Representanter från Järfälla Kommun, Stockholms Stad, Arla, Scania och Lantmännen kommer att finnas på plats för detta tillfälle.

Representanter från media är välkomna att delta vid ceremonin.

Datum:          Onsdag 14 september 2016

Tid:               14.00 – 15.30

Plats:             Arla Foods Mejeri, Slammertorpvägen 1, Kallhäll/Järfälla

Anmälan:      Meddela gärna att du kommer till Fredrik Larm:

Mail: fredrik.larm@arlafoods.com Tel: 0706-89 54 91

Obs att man bör komma i god tid då alla besökare måste skriva in sig i receptionen för att få komma in på området.

Välkommen!

Kontaktpersoner:

Lantmännen Agroetanol AB: Henrik Hydén, Kommunikation, 010-556 04 12

Arla: Berne Carlson, Fleet Manager, 08-789 50 00

Scania-Bilar Sverige AB: Johan Améen, Ansvarig alternativa drivmedel, 010 - 706 62 58

Mer information: www.etha.se   www.arla.se      www.agroetanol.se         www.scania.se

Lantmännen Agroetanol är Sveriges enda storskaliga tillverkare och leverantör av spannmålsbaserad drivmedelsetanol. Kunder är huvudsakligen de stora oljebolagen där etanolen används för låginblandning i bensin och för framställning av E85. På företagets anläggning på Händelö i Norrköping tillverkade företaget under 2015 cirka 230 miljoner liter etanol och cirka 200 000 ton proteinfoder. Tack vare att processenergin i tillverkningen är biobränslebaserad och att nästan hela spannmålsråvaran tas tillvara, blir energiutbytet mycket bra och koldioxidutsläppen från etanolen minskar med upp till 90 procent jämfört med bensin. Företaget ägs av Lantmännen och ingår i division Energi. Läs gärna mer på www.agroetanol.s

Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 27 000 svenska lantbrukare, har 10 000 anställda med verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 37 miljarder kronor på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, GoGreen, Schulstad, Gooh, Finn Crisp och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom att vi har forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan, kan vi tillsammans ta ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på: www.lantmannen.com/omlantmannen

Taggar: