Lantmännen Cerealia återkallar ”Kornmjöl”, ”Fyra Sädesslag Lantbrödsmjöl” och ”Pitepalt”

Lantmännen Cerealia arbetar kontinuerligt med förebyggande kvalitetssäkring och har vid provtagning identifierat förhöjda halter av Ochratoxin A (OTA) i tre produkter.

Återkallelsen gäller följande artiklar och bäst före-datum:

• Kornmjöl 1,5 kg, bäst före-datum: 14-08-2017 till 20-09-2017
  • Fyra Sädesslag Lantbrödsmjöl 1,5 kg, bäst före-datum: 18-07-2017 till 30-09-2017
  • Pitepalt 1 kg, bäst före-datum: 03-09-2017 till 07-09-2017

De halter som identifierats är inte förenade med hälsofara vid normal konsumtion men som en försiktighetsåtgärd väljer vi att göra en återkallelse.

OTA är ett ämne som kan bildas vid lagring av t.ex. spannmål, kaffe, vin, russin, torkade baljväxter och kryddor.

Konsumenter som har förpackningar med ovan nämna bäst före-datum kan returnera dem till butiken där produkten köptes in. Lantmännen Cerealia beklagar det inträffade.

Vid frågor, vänligen kontakta:

Lantmännen Cerealia Konsumentkontakt:
020 - 84 84 84, konsumentkontakt@lantmannen.com

Lantmännen Cerealia Presschef:
Tora Zeijlon, 010 55 60 482, tora.zeijlon@lantmannen.com

Om Lantmännen Cerealia
Lantmännen Cerealia med varumärken som AXA,
Kungsörnen, GoGreen, START!, Regal, Amo, Kornkammeret, FINN CRISP och Gooh har en stark position i norra Europa.

Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 27 000 svenska lantbrukare, har 10 000 anställda med verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 37 miljarder kronor på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, GoGreen, Schulstad, Gooh, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom att vi har forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan, kan vi tillsammans ta ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på: www.lantmannen.com/omlantmannen