Välkommen på prisutdelning för SkolmatsGastro - SM i skolmat!

Tävlingen SkolmatsGastro – SM i Skolmat – arrangeras av Kungsörnen i syfte att lyfta fram skolkockarnas arbete och verka för en bra matkultur i skolan. Under tävlingsdagar ute i finalisternas egna skolkök har lagen fått visa vad de går för och tre finalistlag har utsetts. Välkommen till prisceremonin den 26e april på Lantmännens huvudkontor i Stockholm för offentliggörandet av vilket som blir Årets bästa Skolkockslag 2016!

Tid: 26/4 kl 14.00-15.00

Plats: Lantmännens huvudkontor på Sankt Göransgatan 160 A i Stadshagen, Stockholm

Program:

• Tillbakablick från finaldagarna i de tre lagens skolkök
  • Uppmärksammande av ”Skolmaten 70 år” i samarbete med organisationen Kost & Näring
  • Vinnaren av SkolmatsGastro 2016 offentliggörs och välrenommerade krögaren Paul Svensson delar ut pris.

OSA 22/4 till Kajsa Hedbrant, Projektledare SkolmatsGastro: kajsa.hedbrant@lantmannen.com

Under mars och april har de fem finalisterna tävlat på hemmaplan i sina egna skolkök. Finallagen har haft en tävlingsdag var då en jury funnits på plats i skolan för att betygsätta skolkockarnas insatser och maträtter.

Lagen har tävlat med tre rätter som max får kosta 12 kronor per rätt i snitt: en varmrätt, en vegetarisk rätt och en soppa. Lagen har även motiverat hur de arbetar med hållbarhet i skolrestaurangen på lagledarens skola.

Vinnaren koras vid prisceremonin den 26 april och får ta emot pris av stjärnkocken Paul Svensson. Första pris är en gastronomisk inspirationsresa till storköket Inselspital i Bern i Schweiz.

De tre lag som utmärkt sig mest och placerat sig i topp är (utan inbördes ordning):

Team Gränby från Gränbyskolan i Uppsala

Laget består av Jakob Andersson, Emelie Ek, Natalie Lindmark Bonnevier

Tävlar med

Varmrätt – Kycklingklubba med potatiskaka, dragoncrème, garbanzosallad och picklade betor

Vegetariskt – Pasta med oliver, tomat och kapris samt timjansbröd

Soppa – Rostad majssoppa med råggrissini

Team Åbys mumsliga från Åbyskolan i Klippan

Laget består av Sabina Tucic, Viorica Iurascu, Ingrid Laaksonen

Varmrätt: Matkornspanna med köttbullar & örtkräm

Vegetarisk rätt: Gibanica på filodeg med fetaost, serveras med orientalisk linsröra & yoghurtsås

Soppa: Mustig tomatsoppa med Cellentani, dinkelfoccacia med pumpasmör & syrlig kikärtsröra

Team Brunnsboskolan från Brunnsboskolan i Göteborg Hisings Backa

Laget består av Amelia Gabrielsson, Anders Holmström, Hanna Borglund

Tävlar med

Varmrätt: Ugnsbakad torsk- och laxfilé med saffranssås och vinkokta musslor

Vegetariskt: Zucchini- och pecorinoplättar med matkornsrisotto

Soppa: Kokos- och morotssoppa med ingefära och Jalfrezirostade linser

För mer information kontakta gärna:
Kajsa Hedbrant, Projektledare SkolmatsGastro, Lantmännen Cerealia Foodservice, kajsa.hedbrant@lantmannen.com, 010-556 40 93

Lantmännen Cerealia med varumärken som AXA, Kungsörnen, GoGreen, Start, Regal, Amo, Kornkammeret och Gooh har en stark position i norra Europa.

Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 27 000 svenska lantbrukare, har 10 000 anställda med verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 37 miljarder kronor på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, GoGreen, Schulstad, Gooh, Finn Crisp och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom att vi har forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan, kan vi tillsammans ta ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på: www.lantmannen.se/omlantmannen

Taggar: