Sveriges största kycklingproduktionsanläggning invigs

Report this content

Lantmännen Kronfågel inviger idag utbyggnaden av norra Europas modernaste livsmedelsanläggning för kyckling. Med en årlig produktion av cirka 41 miljoner kycklingar blir anläggningen i Valla utanför Katrineholm Sveriges största och Kronfågels enda produktionsanläggning för svensk kyckling.

Idag invigs utbyggnaden av Lantmännen Kronfågels anläggning i Valla. Efter ett år av intensivt arbete står den nu klar för att producera 41 miljoner kycklingar per år och ta emot uppskattningsvis 90 nya medarbetare. Totalt kommer 440 medarbetare arbeta i tvåskift i den nya 16 000 kvm stora anläggningen.

– Kronfågel väljer att koncentrera all svensk produktion till denna toppmoderna anläggning i Valla. Här finns möjligheter till ytterligare expansion och vi kan producera på en effektiv nivå för att möta den mycket tuffa konkurrens som hela tiden finns på den globala kycklingmarknaden, säger Jan K Henriksen vd för Lantmännen Kronfågel.

Ökad konkurrenskraft med en produktionsanläggning
Koncentrationen av Lantmännen Kronfågel innebär att beslutet från 2009 att successivt avveckla verksamheten i Kristianstad nu är så gott som genomfört. Anläggningen i syd stänger under hösten. Samtliga produktionslinjer och produkter som finns i Kristianstad flyttas över till Valla.

– Att genomföra en flytt av denna storlek innebär ett enormt stort planeringsarbete. Jag är mycket stolt över våra medarbetare i både Valla och i Kristianstad som på ett beundransvärt sätt sett till att överflyttningen fungerat samtidigt som man kunnat leverera ut produkter till våra kunder och Sveriges konsumenter, säger Jan K Henriksen.

400 gäster medverkar på invigningen
Samtliga av Kronfågels 340 medarbetare i Valla medverkar idag på invigningen. Framtiden ser vi alla positivt på:

– Svenskarna gillar verkligen kyckling. Efterfrågan på kyckling ökar stadigt och konsumtionen växer kraftigt. På tio år har konsumtionen av fågelkött i Sverige ökat med 50 procent. Förra året åt svensken i genomsnitt 16 kilo kyckling vilket är en ökning med 11,7 procent på två år. Men, det finns mer potential – vi ligger under snittet för Europa där man äter cirka 23 kilo fågelkött per person och år, avslutar säger Jan K Henriksen.

För mer information kontakta gärna:

Jan K. Henriksen, Vd Lantmännen Kronfågel
tel: 0706-68 42 01

Jenny Fridh, Kommunikationschef Lantmännen Kronfågel
tel 0730-27 70 18 jenny.fridh@lantmannen.com

Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi, maskin och lantbruk. Exempel på Lantmännens varumärken är Axa, GoGreen, Gooh, Hatting, Kronfågel och Kungsörnen. Lantmännen ägs av drygt 37 000 svenska lantbrukare, har fler än 10 000 anställda, är verksamt i 18 länder och omsätter 35 miljarder kronor. Lantmännen har verksamhet i hela förädlingskedjan – från jord till bord. Lantmännen Kronfågel Holding är Nordens största kycklingproducent med marknadsledande positioner i Sverige och Danmark. Under år 2010 omsattes cirka 3,3 miljarder kronor och man hade 1 200 medarbetare. Vi marknadsför våra produkter under varumärken som Kronfågel, Ivars, Stinas och Danpo, läs mer på www.kronfagel.se

Taggar: