Lantmännen Bygglants byggverksamhet överlåts till Borga Gruppen

Lantmännen har i linje med ambitionen att fokusera sin verksamhet beslutat att överlåta byggverksamheten inom Lantmännen Bygglant till Borga Gruppen. Övertagandet sker under maj 2014. Lantmännen Bygglants verksamhet inom Värme, Service och Biogas kommer i avsaknad av köpare att läggas ned.

– Lantmännen Bygglant är med sin verksamhet väsentligt skilt från våra övriga verksamheter och har därför bättre förutsättningar att utvecklas utanför Lantmännen, säger Johan Andersson divisionschef på Lantmännen Lantbruk.

– Det bolag som tar över byggverksamheten inom Lantmännen Bygglant ingår i Borga Gruppen och kommer att heta Bygglant AB, och blir ett bra komplement till vår nuvarande verksamhet, säger Peder Dagsánth, vd och koncernchef Borga Gruppen AB.

Borga Gruppen är en internationell företagsgrupp som har en nettoomsättning på cirka 350 miljoner SEK. Verksamheten utvecklar, producerar och säljer förtillverkade stålhallar och byggnadstillbehör för tak- och väggsystem. Borga Gruppen arbetar redan idag med hallbyggnader genom sitt dotterbolag Borga Plåt AB, och har lantbrukare som kunder, vilket gör dem till en mycket passande aktör att driva byggverksamheten vidare.

– Då vi inte hittat någon part som är villig att driva värme-, service- och biogasverksamheten vidare tvingas vi tyvärr lägga ned denna verksamhet, vilket även betyder att medarbetarna kommer att sägas upp. Nedläggning kommer att påbörjas omgående, fortsätter Johan Andersson.

Verksamhetsöverlåtelsen beskriven ovan förutsätter individuella överenskommelser med berörda medarbetare.

För mer information kontakta gärna:
Johan Andersson, divisionschef på Lantmännen Lantbruk, telefon: 070-6294020

Peder Dagsánth, vd och koncernchef Borga Gruppen AB, telefon: 070-8227127

Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom lantbruk, maskin, energi och livsmedel. Exempel på våra varumärken är AXA, Kungsörnen, GoGreen, Hatting, Schulstad och Gooh. Vi ägs av 32 000 svenska lantbrukare, har cirka 8 500 anställda, har närvaro i ett 20-tal länder och omsätter 33 miljarder kronor. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom att vi har forskning, utveckling och verksamhet i hela kedjan så kan vi tillsammans ta ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på: www.lantmannen.se/omlantmannen