Jonas Arvidsson – ny vd för Lantmännen Maskin

Jonas Arvidsson heter Lantmännen Maskins nya vd. Han kommer närmast från tjänsten som koncernchef på BTJ. Jonas tillträder tjänsten senast den 1 oktober.

Jag är mycket glad över att Jonas blir ny vd för Lantmännen Maskin. Jonas är framgångsrik som ledare och har mångårig vana av företagsledning inom flera branscher. Han har en bakgrund inom försäljning och affärsutveckling och stor erfarenhet av att leda förändringsarbete. Hans tidigare kunskaper, starka ledarskap och hans personlighet kommer väl till nytta på vår fortsatta resa mot ett starkare företag, säger Håkan Pettersson, chef för division Maskin inom Lantmännen och sedan årsskiftet tillförordnad vd för Lantmännen Maskin.

Jonas har genom åren haft många ledande positioner. Närmast kommer han från BTJ där han var koncernchef.

Det ska bli spännande att tillsammans med alla duktiga medarbetare ta mig an de möjligheter och utmaningar Lantmännen Maskin står inför. Jag är stolt över att få vara en del av ett så traditionsrikt bolag som Lantmännen Maskin och jag ser fram emot att få lära känna verksamheten och dess medarbetare närmare. Men jag är också medveten om det hårda arbete som väntar mig, säger Jonas Arvidsson.

Jonas Arvidsson tillträder tjänsten senast den 1 oktober 2012.

För frågor kontakta:
Håkan Pettersson, chef division Maskin  +46 706-05 11 09
Jonas Arvidsson, tillträdande vd för Lantmännen Maskin +46 70-304 09 70

Fakta Lantmännen Maskin:
Lantmännen Maskin marknadsför, säljer och bedriver service av lantbruksmaskiner och redskap i Sverige, Norge och Danmark. Vi representerar de starkaste varumärkena på marknaden för lantbruksmaskiner och är exklusiv partner till Valtra, Fendt och Claas. Med vår rikstäckande organisation kan vi alltid erbjuda försäljning och serviceställen nära kunden. Lantmännen Maskin har ca 860 medarbetare och har en omsättning på ca 4,5 miljarder kronor (2011).

Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom lantbruk, maskin, energi och livsmedel. Exempel på Lantmännens varumärken är Axa, Kungsörnen, Kronfågel, GoGreen, Hatting, Schulstad och Gooh. Vi ägs av 35 000 svenska lantbrukare, har fler än 10 000 anställda, har närvaro i 22 länder och omsätter 38 miljarder kronor. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Det, kombinerat med att Lantmännen har verksamhet i hela kedjan från jord till bord, gör att vi kan ta ansvar för alla steg i kedjan. Läs gärna mer på www.lantmannen.com och www.lantmannen.se