• Lantmännen/

Havregrynsökning under vintermånaderna – svenskarna föredrar havregrynsgröt framför risgrynsgröten

Jultider innebär inte bara risgrynsgröt längre. Svenskarna köper allt mer havregryn under vinterhalvåret visar statistiken. Konsumtionen av grötprodukter med havre ökar också under de kalla vintermånaderna och nytt är ökning av portionsförpackad gröt. Havregrynsgröt är den gröt som svenskar äter klart mest av, därefter kommer risgrynsgröt och mannagrynsgröt visar en undersökning från Lantmännen.

De senaste tre årens försäljningsstatistik visar att svenskarna köper mest havregryn från november till april och något mindre under juli och augusti. AXA som är marknadsledande på havregryn ser också en ökning av grötvolymerna under årets kallare månader.

– Vi ser att det är säsong för havregryn nu och att många uppskattar varm havregrynsgröt. Havregryn står sig bra även under julen, som annars främst förknippas med risgrynsgröt. Havregrynsgröt är ett alternativ som både är hälsosamt, mättande och gott. Förutom gröt så använder en del havregrynen till julens köttbullar, säger Marcus Burmester, nordisk marknads- och innovationschef på AXA.

Enligt en undersökning genomförd av United Minds på uppdrag av Lantmännen är det flest som äter havregrynsgröt i jämförelse med andra gröttyper. Över 1000 personer i Sverige har tillfrågats och det är 91 procent som äter havregrynsgröt, vilket gör den till klart etta på gröttoppen. Därefter kommer risgrynsgröt med 44 procent och 30 procent äter mannagrynsgröt. Svenskarna äter helst gröt med mjölk, därefter kanel, äppelmos eller sylt.

Omkring 100 000 ton svensk havre används årligen till livsmedel i form av gryn, mjöl, mathavre, dryck och fiberkoncentrat. Användningsområdena för havre är flera. Undersökningen visar att svenskarna använder havre främst till gröt (62 %), därefter bakar med havre (42 %), lagar mat med havre (16 %) och använder det i smoothies (9 %).

- Havregryn är passande att äta i vintertid, då spannmålet har många nyttigheter och innehåller vitaminer, mineraler och antioxidanter. Havregrynsgröt som frukost, mellanmål eller kvällsmat kan hjälpa till att orka vintern. Vi ser även att vår portionsförpackade havregrynsgröt blir allt mer populär bland svenskarna, vilket är ett enkelt sätt att äta gröt under vinterutflykten, säger Marcus Burmester.

Havre äts av allt fler i Norden och i världen. Försäljningen för AXA de senaste 13 åren visar att den nordiska marknaden för havre har ökat med 61 procent i volym och havre har blivit en stor exportvara. Havre odlas i alla regioner i Sverige och det nordiska klimatet är perfekt för havren, vilket gör att svensk havre har hög kvalité.

För recept med havregryn och tips för att orka vintern: https://www.axa.se/recept/

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i 24-31 oktober 2014 av United Minds bland 1009 personer. Insamlingen av svaren gjordes med digitala enkäter via e-post och i representativa kvoter med avseende på kön och ålder.

För mer information kontakta gärna:
Jenny Svederman, Lantmännen, tel: 0705 87 42 34, jenny.svederman@lantmannen.com

Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom lantbruk, maskin, energi och livsmedel. Exempel på våra varumärken är AXA, Kungsörnen, GoGreen, Hatting, Schulstad och Gooh. Vi ägs av 32 000 svenska lantbrukare, har cirka 8 500 anställda, har närvaro i ett 20-tal länder och omsätter 33 miljarder kronor. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom att vi har forskning, utveckling och verksamhet i hela kedjan så kan vi tillsammans ta ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på: www.lantmannen.se/omlantmannen